Vi ska gjuta en platta under taket på vår carport (ena halvan, andra halvan är garage/förråd) för att ja som kallt cykelförråd. Idag ligger marksten som legat där i 15 år och som tål att bilar parkerar där utan problem. Det är väldränerat runt hela carporten garaget samt bostadshuset som ligger 3 meter bredvid. Plattan ska vara 3x3 meter. Fick ett förlag från en firma på 20-25tk efter eventuellt ROT avdrag vilket jag tycker låter mycket. Kan man bygga en egen form av trä och lägga plast alt. isolering samt armering och gjuta direkt på sanden. Underlaget har varit stabilt i 15 år och stenarna ligger fint och har inte rört på sig.

Kan man blanda betong själv eller lönar det sig att beställa fram en bil?

Kan jag göra en mindre insats kommer jag nog undan med en bråkdel av kostnaden jag fått förslag på.

Vi ska gjuta mellan de två första pelarna...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste du ha gjuten platta då? Duger det inte med marksten om det bara ska vara cykelförråd?
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Det är ett alternativ vi diskuterar. VIll dock vet mer om att gjuta platta innan vi beslutar oss.
 
Ok. Vad ingick i offerten från firman då? 20-25k springer det ju lätt iväg med underarbete. Tror knappast att de räknat att det bara är bygga form och hälla på lite betong.
Givetvis går det att göra hela eller delar av arbetet själv.
Ni kan ju t.ex göra underarbetet själva och bygga formen och sedan beställa färdig betong med bil. Att blanda själv går ju också men många säckar blir det.
Om det går att gjuta direkt i sanden låter jag vara osagt men räka för säkerhets skull med att kommer att behöver en del grus och några vändor med en padda
 
Jag förstår inte heller varför du inte bara låter det var som det är? Du har ju uppenbarligen ett stabilt underlag om än inte gjutet i ett stycke. Eller är du inne på att göra ett permanent förråd som blir i ett med huset? jag skulle nog bara glesa nån enkel vägg och ha nån enkel grind. Det är nog ingen som stjäl nå cyklar ur ett sånt förråd om man inte med lätthet får dom därifrån.
 
Självklart kan du gjuta direkt på sanden så länge du inte vill ha något golv ovanpå betongen i framtiden då plattan kommer att suga fukt från underlaget.
 
Hela min källare och 2000 andra källare i mitt område hade golv gjutna direkt på sand/sten/grus/det man hade tillgång till. Funkade bra så länge man inte lade trägolv.
 
Tack för alla svar. Funderar vidare. Nybörjarfråga; om jag ska gjuta....Den packade sanden sluttar något från garaget idag. Hur viktigt är det att underlaget är helt plant? Ska ju inte bygga något kärnkraftverk:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.