Hej,
har en gäststuga 4x6 meter som jag planerar att förlänga till 4x12 meter. Ska förlänga 3 meter framåt och 3 meter bakåt.
Gäststugan står idag på oisolerad betongplatta.
Behöver då alltså gjuta 2st nya plattor á 3x4 meter.

Finns det någon vits med att göra dessa två plattor isolerade? Typ kantelement-cellplast osv..

Eller ska jag bygga en form av virke och armera bara?

Tanken är att golv i befintlig gäststuga ska byggas ventilerat på ngt vis. Och då kanske lika i de nybyggda delarna?

/K

Med ventilerat golv så klarar du markfukten utan problem men å andra sidan så får du mycket bättre energieffektivitet om du väljer att isolera plattorna.

Tänker du ha vattenburen golvvärme? Isåfall så kanske du kan gjuta upp de befintliga plattorna 15 cm högre än plattan i befintlig gäststuga, sedan lägga plast + 10 cellplast + 5 cm betong med golvvärme i den gamla delen. Då får du vattenburen golvvärme i hela stugan och du borde kunna göra hela gjutningen i ett svep. Du tappar dock lite golvhöjd inne men inte mycket mer än om du bygger med ventilerade golv och jag tror att den här lösningen kan bli både bättre och billigare än t.ex. ett nivellgolv. Nivellgolv kostar omkring 1000 kr/kvm, cellplast och betong är betydligt billigare.

Mmm. Ok. Har funderat i dem banorna också. Men är lite oroad över fuktvandringen uppåt från befintlig platta. Vad kommer hända i lagret mellan befintlig platta och ångspärr (plast)? Kommer det inte bli en avdunstning där?

Det kan tänkas att det blir lite fuktigt där, det kan nog vara vettigt att behandla plattan med antimögelmedel innan man lägger på plasten. men Överlag ska det nog inte vara något problem om du har lite fukt under plasten. Den kommer ju inte igenom ångspärren. För säkerhets skull kan du ju lägga dubbla lager byggplast under cellplasten.

Och golvvärme hade ju varit skönt i halva stugan iaf. Där det ska vara just gäststuga. Andra halvan blir verkstad.
Har läst lite om omvänd fuktvandring. Och det verkar som merparten är inne på att det inte är lämpligt att isolera och gjuta ovanpå befintlig oisolerad platta ihop med golvvärme.
Så jag är lite rådvill..

Vad ser du för problem med omvänd fuktvandring? Det gör ju inget om betongkakan under plasten blir lite blöt.

Tänker att om det blir blött så blir det mögel. Och att lukt från möglet sprider sig upp trots plast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.