Hej alla experter!

Jag håller på att skissa på ett större orangerie med tillhörande utekök som jag har tänkt ska stå på gjuten platta. Totalt är det ca. 38m2 som ska gjutas.

Jag ska inte ha någon golvvärme eller liknande utan det enda som ska vara i plattan är lite el och eventuellt en golvbrunn.

I de beskrivningar av att göra en platta jag läst verkar det vara vanligt (och smidigt) att man använder såna L-element (30cm) och sen i med 20cm isolering och slutligen 10cm cement.

Jag har två frågor kopplade till detta:
1) är det lönt att göra på detta sätt med 20cm isolering även om man inte har golvvärme?

2) ska man även gjuta en kantbalk om man gör på detta sättet med mer betong i kanterna?

3) finns det ett enklare/billigare sätt att göra detta.. exempelvis gjuta direkt på packad makadam eller liknande?

tack!!

Skriver här så tråden kanske kommer högre upp... kanon om någon vet och kan hjälpa mig med input. Tack!

Isoleringen är även till för att förhindra att tjälen att gå in under plattan. Du kan få sättningar om du har sådan mark. Kantbalk eller inte beror på hur tungt orangeriet blir.

• Gilla
kv05lama
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.