Jag trodde att det enbart var slipsatsen som släppt från betongen, men det var värre ä jag trodde. Betongen har karbonatiserats, armeringen rostat och sprängt betongen. Troligtvis är hela garagegolvet på detta vis om man synar det närmare, men jag har begränsat utredningen till min lilla provgrop i väntan på tid och möjlighet att åtgärda det.
Väggarna står på sulor och golvet är gjutet utan att vara en bärande konstruktion. Idag är plattan cirka 8-10cm och armeringen är svårmätt då den är så rostig, men i häraden 8-10mm har den nog varit en gång i tiden.
Det finns inget kappilärbrytande under idag. (största anledningen till att jag tror att hela golvet är dåligt)
Jag har gjort 2 källarprojekt i huset tidigare, men då har det varit "boytor", har då kört med Isodrän 100mm, S80 EPS, 5150 nät och 100mm betong.
Till detta projekt tänkte jag nog förenkla förfarandet lite genom att inte gräva lika djupt, planerar ingen golvvärme, så tänkte begränsa isoleringsskiktet till 100mm.
Jag har inga planer på att köra in en bil i garaget (nästa ägare kanske har?) men däremot vill jag kunna ställa in en tung fräsmaskin någongång i framtiden.. Den väger in på 3-4 Ton och jag vet inte vart exakt den skall stå. Den är ju dock rätt stor och lasten fördelas ju på minst 4 fötter.
Alla exempel på uppbyggnad jag hittar är för nyproduktion med voter och kantbalk etc, vilket jag förutsätter inte krävs för denna ombyggnad av golvet, men sållar man lite i ritningarna så landar man på S100 och 6150 nät + 100mm betong. Är det så enkelt när det är en flytande platta?