Jag har grävt ur i källaren. Gamla källarväggar är intakta och efter dränering och isolering gjuter jag nytt betonggolv.
För att slutligen få radontätt mellan betong och källarvägg så lägger jag in några lager golvfoam längs med källarväggarna. Tanken är att drar jag upp golvfoamen så har jag en springa som är lättare att täta än om jag fått en springa som blott varit halv milimeter Som bieffekt blir det trots allt någon isolering där vilket är bättre än ingen isolering där. Skulle plattan röra sig lite/sättqa sig lite så hakar den inte heller fast i källarväggen om jag har något lager med 3 mm golvfoam emellan.

Nu till frågan.

Hur nära väggen ska hag låta alla rör komma upp? Några cm ut från väggen och med lite mellanrum så att betongen kan flyta in mellan rören och göra det förhållandevis tätt? Den diffusionstäta folien lär jag inte lyckas få upp kring alla rör men jag får nöja mig med att det mesta av golvet har en diffusionstät plast mellan isoleringslageren.
 
L
Du har markradon då , hur mycket ??
Det går att ventilera bort på olika sätt , eftersom du grävt ur så finns det möjlighet att få till det Det med att få till en ventspringa på någon mm blir svårt då den tätnar till med åren av div
damm och annat
 
Jag har lite markradon, står det helt stilla ansamlas det så det blir för höga värden men suger man under plattan så klarar man nybyggnadskraven.
Nu vill jag att det ska bli superbra.
Tanken med mjukfog mellan källarvägg och ny betongplatta är att man ska kunna få det helt tätt där.
Undertrycket under plattan ska då kunna vara lägre än trycket i källarn och ev kunna suga in lagom mycket lyft utifrån.
Det jag inte begriper är hur man vet vad som är lagom.
Dessutom inser jag att man inte kan ha varesig platonmatta eller isodrän närmast utanför källarväggen för då får jag kalluftsflödet nära väggen. Jag behöver ha cellplast närmast källarväggen för att utanför den isolerande cellplasten ha ett lufttätt, men diffusionsöppet, skikt innan man har ett lager isodrän/Leca/Platon för att dränera. I mitt fall avser jag ha ett skikt Lecakulor och utanför det en platonmatta.
Då kommer det lift som sugs in under huset att gå i lecaskiktet utan att kyla ner källarväggen.
 
Redigerat:
U utbygget skrev:
Hur nära väggen ska hag låta alla rör komma upp?
Det beror nog helt på vad för sorts rör det är och hur de skall fortsätta. Det finns standardmått för avstånd mellan vägg och rör för olika typer av ändamål. De flesta rör kan man kröka. Avloppsrör bör helst ha raka lopp, man är i alla fall mer begränsad när det gäller krökningsmöjligheterna. Annars verkar du ha kollat upp det mesta.
 
Alla rör ska gå upp till manifold för vv/kv, golvvärmefördelare och div el.
Jag har delvis koll på hur allt ska dras på teknikväggen men inte fullt ut. Den lösning jag överväger är att låta rören komma upp så rätt som möjligt och sen klamra allt på en plywood som jag satt på väggen för att slippa plugga varenda infästning då det är en tegelvägg för att sen, om det ser ut som ett härke när för mycket ska byta plats för att för många kom upp fel, gömma allt bakom en löstagbar ny skiva...
Vips så ser det bra ut.
 
Låter väldigt genomtänkt!
 
L
Du kan se här i princip hur jag har gjort med radon under plattan , fungerar utmärkt , är nere på
60 beq i källaren , betänk har ca 9K under plattan , det som är absolut viktigt är att få det tätt vid rörgenomförningarna Avlopp och annat , det är där det pyser in vid undertryck i huset
Blir mycket vatten , så därför måste det ut i avlppet
 
  • Skiss över radonsäkring under plattan med markerade rörgenomföringar, avloppsrör och fläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
“det som är absolut viktigt är att få det tätt vid rörgenomförningarna Avlopp och annat , det är där det pyser in vid undertryck i huset”
Tror ni det blir tätt om man låter betongen flyta fritt kring rör?
Om det kommer upp tex ett 50mm gult elrör, blir det tätt om man fogskummar en skvätt mellan kabel och elröret?

1,5 mm undertryck, hur möter du det?
Jag vill ha så litet undertryck som möjligt för att ha så lågt flöde under huset som möjligt då jag har fri passage ut under utbyggnaden upp i det fria genom diverse dränerande material.
Så länge det är en aldrig så liten tryckskillnaden, åt rätt håll, så är jag nöjd.

Jag hade tänkt använda radonluftens värme för att hålla en markavloppsbrunn frostfri vid infarten men kommer efter denna tråd även lägga ner tomma rör genom betongen ner i pumpgrop/fläktrummet under betonggolvet för det fall jag får för mig att göra som man ska och skicka ut radonet på taket i stället.
 
Vilken fukthalt har du kring fläkten?
Klarar den fukten bra?
 
L
Det finns rör med betongbeläggning som gör att dom fastnar i betongen , jag högg håll i plattan och gjöt med betong , före det smörjde jag röret med en massa silikon så betongen och silikon
gick ihop , enda sättet för mig och tror att det är tätt
Jag har suteränghus och pordrän på alla sidor utom på en sida som har isolering en meter ut i mark från plattan , inga frostskador vad jag märkt eller sett .
Det plaskar rätt bra runt fläkten av vatten som kommer som fukt underifrån kondenserar i rören den som sitter där nu är 5 år nu och går ännu
Det med radonbrunn inne i mitt tycke inte bra , men burk på utsidan inte fel om det är markradon ,du kan få en skiss på något som fungerar , håller på att leta men du avgör
Det med undertryck , har en gammal undertrycksmätare för oljepanna och motordimmer på fläkten
Det med brunn har varit uppe tidigare här men hittar inte just nu
 
Skiss tas tacksamt emot.
Det ät ett gammalt hus som bygga till och det behövs pumpgrop för grundvatten.
Jag hade tänkt använda samma utrymme till radonfläkten men jag kan ha fläkten ute och på vinden eftersom jag efter dina rader kommit på att jag ska förbereda även för det alternativet.
 
L
Lite mer info
Har du tänkt lägga dränrör under golvet för att fånga upp grundvatten
Pump i pumpgrop , en liten eller stor ( j´klart beror på pumpstorlek och vattebförning )
Utfart på vattnet vilken väg , kommunalt dagv avlopp eller sten kista , dike
Kan få i hop en principskiss efter detta , som kan ge uppslag men inte patentåtgärd
 
Dränrör och sluttande bergshaktbotten till pumpgrop
Dagvattenqnslutning kommer lite högre än botten på pumpgropen. Syftet med pumpen är att hållande dränerande skikt fritt från vatten. Skulle de tre pumparna stanna, varav en går på batteri, så stiger vattnet något i gruset och rinner sen med självfall genom dagvattenledningar.
Inloppet till dagvattenledningen går via golvbrunn med luktstopp så den ör stängd till dess vattnet rinner ner för då öppnar den själv.
Det finns även en backventil som skyddar mot översvämning om kommunens system svämmar över
Gropen är stor som en murarhink lite drygt och luckan är 50*110.
 
L
Mycket på en gång ta ett A4 skissa lite enkelt fota och lägg in , svårt att hänga med på alla rör och brunnar
Ska du ha 3 pumpar ??
Drän-vatten går till kommunalt dagvattenrör !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.