Hej!
Har gjuten platta på mark och sedan reglar, är 20-25 cm tomrum mellan golv och platta. Golvlisterna sitter idag på distans ca 5 mm för
ventilation antar jag. Ska bryta upp befintliga golv på halva ytan för att
lägga klinker med vattenburen golvvärme.
Hade först tänkt använda reglar typ nivell frigolit, golvspån och gips.
Skulle man istället kunna lägga frigolit direkt på befintlig platta och värmerören direkt på isoleringen och sedan nytt lager betong ?
Kommer då att ligga värmerör till övriga element och övervåning
ingjutna i betong.
Betydligt mindre kostnad och jobb.

mats s
 
Ja det kan du absolut göra!
Se till att du har nya rör även till radiatorerna.
Tips: Gör hål i frigoliten och fäst rörhållare till avdragsbanorna i betongen, frigoliten kommer nog att rida lite här och var så det blir värdelöst att lägga" koblajor" för rören på den. Men du kanske kör laser?
 
Tack för svaren!
EPS betong verkade intressant, lutar åt att det blir den lösningen

Stefan, går det att lägga cellplast i botten för att minska mängden
EPS betong?
Tycker jag läser mig till att det inte ska läggas på cellplast i
länken du bifogade.

mats s
 
De som tillverkar EPSCementen (jag har själv jobbat för dem men inte nu längre) har bara sitt eget material som uppfyllnadsmassa i konstruktionsbeskrivningar. Men jag vet att golventreprenörer som är vana vid materialet ibland brukade gjuta in rena EPS-block för att vinna en del billig volym vid högre uppgjutningar och det var inga problem. Översta 5 cm (under flytspackel/golvvärme) bör man dock inte dryga ut materialet med något.
 
EPS-cement har bara halva isolervärdet.:(
Jag tycker bara att man ska ha det om det är mycket som talar emot frigolit/eps-block, typ mycket rör,kulvertar,balkar. Eller väldigt dåligt gjuten platta och då bara så pass mycket att friggan ligger någorlunda plant.
Dessutom får du ju två gjutmoment med eps-c, först den och sedan överbetong/flytspackel.Det blir ju bil två ggr---dyrt!
Eller om du ska vispa all den där eps-c själv, då kommer du(frugan) att vara galen på alla lösa kulor i hela huset sen.
Nackdelen med frigolit+betong är ju bara tork/krymp tiden innan du kan gå på med klinker.
Där har ju eps-c+flytspackel en fördel. det är bara att dundra på(nästan) med nästa moment men det blir dyrare och sämre isolering.
 
Stefan Tall skrev:
De som tillverkar EPSCementen (jag har själv jobbat för dem men inte nu längre) har bara sitt eget material som uppfyllnadsmassa i konstruktionsbeskrivningar. Men jag vet att golventreprenörer som är vana vid materialet ibland brukade gjuta in rena EPS-block för att vinna en del billig volym vid högre uppgjutningar och det var inga problem. Översta 5 cm (under flytspackel/golvvärme) bör man dock inte dryga ut materialet med något.

Bitar av EPS-cellplast finns även i EPS-cements konstruktionsbeskrivningar nämnda som "sparkroppar"
 
jeppeknaster skrev:
Bitar av EPS-cellplast finns även i EPS-cements konstruktionsbeskrivningar nämnda som "sparkroppar"
OK då är det numera också en "officiell" konstruktionslösning. Förbättrar också den totala konstruktionens isolering.

Håller med om att ofta där detta material gjutits så ser man dräll av eps-kulor, men det går att undvika om man sköter det snyggt. När vi hade en fuktskada i gamla lägenheten så lämnade försäkringsbolagets byggare inte ett EPS-korn efter sig trots att de gjutit pallvis. När jag själv gjöt några säck ute vid torpet så kunde jag också hålla det innanför byttan trots att jag bara hade 65 L att blanda i, men då var jag jäkligt nätt på fingret med vispen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.