Hej!
Jag ska gjuta L-stöd på sidan av garageporten.
Håller på och gräver lite nu för att göra plats åt formarna.
Har läst runt lite och kommit fram till att jag ska gräva ur ett par dm för att sen fylla med bergkross som paddas så det blir hårt. Jag hade även tänkt lägga markisolering som sticker ut en bit utanför stöden som formen ska stå på. För att förhindra att tjälen tränger ner under stöden. Men detta hittar jag ingen information om att andra gjort.
Är det ingen idé, alltså helt onödigt att lägga markisolering? Är det direkt olämpligt att gjuta på markisoleringen?
Är det bättre att jag gjuter direkt på det paddade materialet?

Har du tjälfarlig mark är inget konstigt att placera stöden på isolering, dock är det viktigt att isoleringen är stark nog, annars trycks den ihop och muren börjar luta.

Okej okej, tack för svar!
Marken består av mycket finkornig sand, så antar att den inte räknas som tjälfarlig.
Anledningen till att jag över huvud taget funderar över isoleringen är att det inte kommer fyllas så mycket emot stöden på "framsidan". Det blir kanske runt 1dm på det lägsta stället, men då kanske det räcker att lägga isolering framför stödet bara?

Det har sannolikt inte så stor effekt då stödet i sig leder ner kylan. Så om du vill isolera så placera det under stödet ist.

Ja det har du rätt i..
Och vanlig markisolering, alltså cellplast borde väl fungera utan att komprimeras? Eller vad tror du?

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Det beror på hur hög muren är och hur mycket fyllning och vilka laster som ska verka på markytan över. Men jag skulle inte snålat utan kört på xps istället. Byggmax har väl en xps300, den kommer man långt med.

Stöden kommer bli cirka 2,5m höga och så kommer jag ha altanbjälklag som vilar på dem. Är det kanske bättre att skippa isoleringen och ställa direkt på bärlagret?

Det var en rejäl pjäs, ingen lite stödmur på runt 1m som jag såg framför mig:p
Kanske lika bra att skippa isoleringen.

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.