Vid renovering av badrum ska vi ändra fallet och dra om vattnet så att det inte går synligt längs med väggarna.
Fråga. Kan man gjuta in vattenrören i flytspacklet/avgämningmassan, och hur grunt kan man lägga rören? (Rör-i-rör pex 16). Sen blir det klinker utan golvvärme.

Vad är det för underlag? Skall du spackla på betong så kan spacklet, utan rör vara hur tunnt som helst. Skall du spackla på spånskive konstruktion så behöver man ha 15-16 mm spackel som minst över skivan. Hur det då påverkar att det ligger ett rör, vet jag inte men som "hängslen och livrem" skulle jag nog vilja ha 16mm över rören, om det inte är betong eller liknande styvt underlag. ÄR det betong så behöver man givetvis ha lite spackel över rören iallafall. Hur mycket vågar jag inte gissa på. Men en okvalificerad gissning är ca 5mm, Det behöver kollas med spackeltillverkaren. De stora tillverkarna har bra kundtjänst som oftast gärna svarar på frågor av den här typen.

Det låter som en ooptimal lösning att dra i flytspackel. jämfört med att spåra in det i väggen. Du måste ju ändå in i väggen med det där det skall komma upp till en blandare. Det får inte finnas rör upp ur golvet inom tätskiktsområdet.

Tack för tipsen. Det är betong och tänkte att det var smidigt att gena över golvet när vi ändå ska flytspackla. Jag får kolla med byggarna och röris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.