S
Vill Gjuta igen i källaren efter byta avlopp. Jag undrar vilken material jag ska använda och vilken är bra och stabil.
Bifogat bild.
 
  • Ett hål i golvet på en källare med avloppsrör exponerat och omgärdat av grus och krossat betong. Delen ska gjutas igen efter att avlopp har bytts ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En källarvägg med träpanel och kakelvägg, ett uppgrävt schakt i golvet fyllt med jord och grus där en avloppsledning har bytts ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovbetong
 
Claes Sörmland
Eller finbetong om kakan är mindre än 5 cm.

Betong är jobbigt att transportera hem och blanda och makadam är enkelt att få hem och skyffla i hålet. Så fyll upp med makadam så att du inte behöver gjuta så tjock kaka. Lättare att bila upp sen också den dag avloppet ska bytas nästa gång.
 
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller finbetong om kakan är mindre än 5 cm.

Betong är jobbigt att transportera hem och blanda och makadam är enkelt att få hem och skyffla i hålet. Så fyll upp med makadam så att du inte behöver gjuta så tjock kaka. Lättare att bila upp sen också den dag avloppet ska bytas nästa gång.
Kan man fylla med lecakulor och sen EPS- betong??
 
R
S Singh skrev:
Kan man fylla med lecakulor och sen EPS- betong??
Nej det är ingen bra idé, EPS betong ska täckas med flytspackel eller betong..
Fyll med makadam och gjut lika lika tjockt som det var innan med grovbetong och dubba i några järn..
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lecakulor gör väl ingen skada jämfört med makadam?
 
R
Nej absolut ingen skada men ser inte behovet av det, är väl en dyrare produkt med..
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Enklast och billigaste fyller man upp med samma material man grävde upp.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S
R Rejäl skrev:
Nej absolut ingen skada men ser inte behovet av det, är väl en dyrare produkt med..
Vilken storlek makadam jag ska köpa ? Behöver nån duk också lägga på innan eller efter?
 
R
Om du har 8/16 eller 16/32 spelar inte så stor roll nej markduk är väl onödigt om det inte finns där sen innan..
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller finbetong om kakan är mindre än 5 cm.

Betong är jobbigt att transportera hem och blanda och makadam är enkelt att få hem och skyffla i hålet. Så fyll upp med makadam så att du inte behöver gjuta så tjock kaka. Lättare att bila upp sen också den dag avloppet ska bytas nästa gång.
Småsäck betong som levereras hem på pall med lastbil är oerhört smidigt.
C cpalm skrev:
Enklast och billigaste fyller man upp med samma material man grävde upp.
Javisst. Och beställer hem betong i småsäck som är lätta att hantera och blanda
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Och blanda i källaren nära där du skall använda betongen. inte utomhus.. Så slipper du bära vatten.
 
C
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Och blanda i källaren nära där du skall använda betongen. inte utomhus..
Den som sköter städningen i hushållet kan dock vara av avvikande åsikt 😉
 
C cpalm skrev:
Den som sköter städningen i hushållet kan dock vara av avvikande åsikt 😉
Om jag tittar på bilderna så verkar det inte vara något problem..
 
  • Haha
Ericplumber och 2 till
  • Laddar…
Jag fyllde med Leca. Smidigt att köpa några säckar jmf få ett lass kross hem. Sen körde jag grovbetong ca 10cm, lade en tunn frigolit emellan så inte betongen försvann ned i lecan. Blandade ute och körde skottkärra in. Smidigt om man förbereder en blandstation
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.