Hejsan

Jag håller på med en badrumsrenovering i ett 50-tals hus som står på en betongplatta direkt på marken. Har bilat upp golvet ner till matjorden runt befintligt avlopp och bytt ut de gamla gjutjärnsrören+brunn mot nytt i plast.

Min fråga är vad fyller jag lämpligast upp de "kanaler" jag bilat upp med (se bild)? Min plan är ju att fylla upp runt avloppsrören i nivå med den befintliga plattan + några centimeter till för att jämna ut golvet sedan flytspackla resten. Fick med mig en 50L säck Combimix 630 från bygghandeln som de rekommenderade till detta, men är lite tveksam till hur jag ska applicera den så allt blir rätt. Kommer det verkligen fästa bra mot det befintliga golvet, ska jag lägga det direkt på matjorden osv, någon som har provat?

Obs att tidspressen är rätt stor här, så lång härdningstid vill jag helst undvika kosta vad det kosta vill.

Tack för visat intresse MVH Alex.

P.S original avlopp på bilden
 
  • Pågående badrumsrenovering med uppbilat golv och nya avloppsrör i plast synliga i matjorden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ninamoni
  • Laddar…
Combimix 630 är ju inte till för de där vallgravarna du har utan mer på slutet, max 50 mm skickt.
Du behöver något har Grov i namnet och mer än 50L.
Typ https://www.combimix.com/se/produkter/betong/betonggjutning/grovbetong

Blanda enligt instruktionerna på paketet.
Köp mycket mer än vad du tror att det går åt och spara kvittot samt försäkra dig om att du får lämna tillbaka det som blir över.
 
Redigerat:
T
Kiilto 60!
 
Fast Weber säger max 100 mm tjockt. Räcker det här?
 
Eller EPS-betong. Du kan lägga lite grus i botten för att fylla ut.
 
Tack för svaren allihopa. Ni tror inte den här combimix 630 funkar alls då?

Killen i bygghandeln var ju snickare på deltid och föreslog detta + tjockt lager flytspackel ovanpå. Mitt problem är ju det att vi kommer flytta in i detta huset om en vecka och hade behövt fixa golvet innan dess, så "vanlig grovbetong" som jag förstår det som tar flera veckor innan det går att lägga golv på är ju helt uteslutet.

P.S beroende på vad jag kan fylla med under plattan (typ grus) så att säga är det ca 25cm att fylla upp till den befintliga betongplattan.
 
J
Kan väldigt lite om gjutning och alla oändligt många olika produkter det finns att gjuta med. Men läser man på combimix hemsida står det att 630 är baserad på EPS och kan läggas i en tjocklek upp till 500mm
Däremot stor det att underlaget ska vara fast. Räcker det med grus/makadam?

Är det en handlare/snickare du har förtroende för skulle jag hellre lyssnat på honom än ett internetforum ;)
 
Uppdatering: ringde och hörde med företaget Combimix nu och de sa att de inte skulle vara några problem att fylla på direkt på jorden, däremot rekommenderade han att använda en fastare snabbhärdande betong till att fixera golvbrunnen.

Så jag får väl helt enkelt prova nu då, första gången jag ger mig på någont sånt här så håller tummarna :)
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Lite grus i botten för att stabilisera rören, packa väl.

Vad sak du ha för ytbeläggning på golvet?
Du behöver ju gjuta och hantera det som finns under ytbeläggningen på ett sätt att det inte spricker och orsakar skador längre fram.
 
H hempularen skrev:
Fast Weber säger max 100 mm tjockt. Räcker det här?
All form av betong är jävligt dyrt jämfört med grus eller jord..
Så fyll upp med i stort sett vad som helst och gjut sista 10cm.

Men frågan är om det ens behövs något annat än vanlig grovbetong här..
Vilken typ av golv blir det sen?
 
Skulle hellre lita på ett forum än en snickare när det kommer till gjutningar, de ska inte vara i närheten av bruk av något slag.
Lite skämtsamt sagt, men det är inte gjutningar han jobbar med på "deltid".

Jag undrar också vad för golv det är aktuellt att lägga. Så länge det inte ska på något tätskikt så fungerar grovbetong alleles utmärkt.
Men bottna med makadam eller singel, undvik att blanda upp betongen med jord. Visst är det en gammal platta, men man behöver ju inte göra fel medvetet.
 
Jag tror mer på den där weberprodukten än på Combimix 630 i den applikationen (men jag är verkligen ingen expert). Om Combimix 630 är en EPS liknande produkt, så ger den rätt dålig hållfasthet. Den fungerar säkert jättebra som utfyllnad mellan två starka lager, ex. på betong med flytspackel över. Men här där du har ett underlag som i värsta fall sjunker ihop lite efter något år, då vill man ha något med egen hållfasthet.
 
  • Gilla
Joonathaan
  • Laddar…
Fyll upp med lecakulor för att spara kostnader på onödigt tjockt bruk.
Sen kan du använda flertalet olika bruk att gjuta igen med som är snabbuttorkande och sen flytspackel på det.
 
  • Gilla
BuxaHammarn
  • Laddar…
S sulfobus skrev:
Eller EPS-betong. Du kan lägga lite grus i botten för att fylla ut.

Inte lägga EPS mot befintlig platta, riskerar att få sprickor med tiden i ytskick, exempelvis klinker. Kör istället med Weber dry mix 85 och armering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.