Tjenare!
Håller på med badrumsrenovering och närmar mig att gjuta golvet, kommer gjuta in vattenburen golvvärme.
Det jag funderar över är hur mattläggare vill ha det då de kommer. Vill de ha ett färdiggjutet golv med rätt fall från alla väggar till brunn eller ska jag lämna 5-10 mm för att flytspacklas av mattläggaren?
Kanske ska jag gjuta hela golvet med fall, men undvika att gjuta upp helt runt brunnen och låta mattläggaren flytspackla det lokala fallet runt brunnen?
Hur långt upp på golvbrunnen ska det gjutas? Jag har följande golvbrunn:
http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-golvbrunn-ymer-75-sida/
Tacksam för svar!
Håller på med badrumsrenovering och närmar mig att gjuta golvet, kommer gjuta in vattenburen golvvärme.
Det jag funderar över är hur mattläggare vill ha det då de kommer. Vill de ha ett färdiggjutet golv med rätt fall från alla väggar till brunn eller ska jag lämna 5-10 mm för att flytspacklas av mattläggaren?
Kanske ska jag gjuta hela golvet med fall, men undvika att gjuta upp helt runt brunnen och låta mattläggaren flytspackla det lokala fallet runt brunnen?
Hur långt upp på golvbrunnen ska det gjutas? Jag har följande golvbrunn:
http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-golvbrunn-ymer-75-sida/
Tacksam för svar!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Mattläggare är kinkiga på att underlaget ska vara perfekt, noggrannare med matta än med klinker.
Vad gjuter du på, betongunderlag eller spånskiva? Om spånskiva måste du armera och flyta hela ytan i ett stycke för att få tillräcklig böjstabilitet, även om det finns de som inte gör så. Det finns många bra trådar här på forat om hur man flytspacklar ett badrum, använd sökfunktionen.
Det exakta fallet mot golvbrunnen spacklas nog normal för hand med ett fallbyggnadsspackel. Vid golvbrunnen måste fallet ansluta mot flänsen utan att det blir "uppförsbacke".
Jag kanske har misstolkat dig, du ska gjuta en betongplatta eller?
Vad gjuter du på, betongunderlag eller spånskiva? Om spånskiva måste du armera och flyta hela ytan i ett stycke för att få tillräcklig böjstabilitet, även om det finns de som inte gör så. Det finns många bra trådar här på forat om hur man flytspacklar ett badrum, använd sökfunktionen.
Det exakta fallet mot golvbrunnen spacklas nog normal för hand med ett fallbyggnadsspackel. Vid golvbrunnen måste fallet ansluta mot flänsen utan att det blir "uppförsbacke".
Jag kanske har misstolkat dig, du ska gjuta en betongplatta eller?
jag håller med norrbottenstorpet, mattläggare är kinkiga med spackling
Kan du gjuta så ska du naturligtvis göra det så bra du kan, så får dom finspackla det.
Kan du inte gjuta så gör golvet aningen lägre och låt dom spackla det.
Kan du gjuta så ska du naturligtvis göra det så bra du kan, så får dom finspackla det.
Kan du inte gjuta så gör golvet aningen lägre och låt dom spackla det.
Jag kommer gjuta på ett lager av cellplast med sand under (och under det betongvalv till källaren).
Det är stortoa, lilltoa och hall som ska få sig nytt golv med golvvärme i.
Tanken är att gjuta med fall från alla väggar till golvbrunnen, men tror jag lämnar cirka 5mm från färdig nivå så får mattläggaren flytspackla det sista, låter som en bra ide?
Räcker 1cm/meter fall hela golvet, eller måste lokala fallet runt brunn vara större? Som jag lyckats läsa mig till så ska det räcka!
Det är stortoa, lilltoa och hall som ska få sig nytt golv med golvvärme i.
Tanken är att gjuta med fall från alla väggar till golvbrunnen, men tror jag lämnar cirka 5mm från färdig nivå så får mattläggaren flytspackla det sista, låter som en bra ide?
Räcker 1cm/meter fall hela golvet, eller måste lokala fallet runt brunn vara större? Som jag lyckats läsa mig till så ska det räcka!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Även om du har material som inte kommer att röra på sig av fuktrörelser, blir jag lite tveksamt till att gjuta med en skarv om du har sand och cellplast under. Du borde nog armera och försöka flyta hela "plattan" i minst 12 mm för att sedan bygga upp ett fall på detta.
Hur mycket fall du behöver varierar både på vilken våtzon det är och vilket system du bygger efter t.ex. enligt BKR
"GolvfallFall mot golvbrunn skall utföras på de delar som kan utsättas för vattenspill i intervallet 1:100 - 1:200 (10 mm/m - 5 mm/m).
Vid golvbrunn, i dusch samt under badkar skall fall utföras i intervallet 1:50 - 1:150 (20 mm/m - 6,7 mm/m). Bakfall får ej förekomma i utrymmet."
Hur mycket fall du behöver varierar både på vilken våtzon det är och vilket system du bygger efter t.ex. enligt BKR
"GolvfallFall mot golvbrunn skall utföras på de delar som kan utsättas för vattenspill i intervallet 1:100 - 1:200 (10 mm/m - 5 mm/m).
Vid golvbrunn, i dusch samt under badkar skall fall utföras i intervallet 1:50 - 1:150 (20 mm/m - 6,7 mm/m). Bakfall får ej förekomma i utrymmet."
Jag förstår inte hur du menar med att gjuta med en skarv?! Det är på följande jag tänkt att gjuta! Från cellplasten upp till kanten på brunnen är det 55mm och upp till färdig golvnivå jäms med resten av rummen är det 85 mm. Jag har tänkt bygga en form runt brunnen, en fyrkant ca 50cm från brunnen, och där gjuta med kraftigare fall, och från väggarna till den med mindre fall..
Det jag funderar är om jag ska gjuta upp ca 80-82 mm där det ska vara 85, och ca 50-52mm där det ska vara 55 osv, så att mattläggaren då får flytspackla de sista millimetrarna och få en fin yta att lägga matta på!
Observera att det ska läggas armeringsmatta ovanpå golvvärmen när den är färdiglagd!
Det jag funderar är om jag ska gjuta upp ca 80-82 mm där det ska vara 85, och ca 50-52mm där det ska vara 55 osv, så att mattläggaren då får flytspackla de sista millimetrarna och få en fin yta att lägga matta på!
Observera att det ska läggas armeringsmatta ovanpå golvvärmen när den är färdiglagd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ca 1:50 som lokalfall och ca 1:100 på övriga ytor var rekomendationerna förr och dom är väl bra idag med
Mindre fall är bra när man har klinker och stora plattor, med matta kan du ha rätt mycket fall.
Vad ska du gjuta med? tänk på att har du vanlig betong ska den torka, säkert minst 3månader innan du kan lägga matta på den. Du bör kolla med BRA fuktmätare för att se RF efter gjutningen
Mindre fall är bra när man har klinker och stora plattor, med matta kan du ha rätt mycket fall.
Vad ska du gjuta med? tänk på att har du vanlig betong ska den torka, säkert minst 3månader innan du kan lägga matta på den. Du bör kolla med BRA fuktmätare för att se RF efter gjutningen
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det jag menar är att gjutningen måste (bör) sitta ihop som en hel horisontell kaka i hela utrymmet även mot brunnen för att få den stabilitet du behöver. Alltså kan du lägga flera lager på varandra, men inte skarva med vertikala brytande skarvar.lorens skrev:Jag förstår inte hur du menar med att gjuta med en skarv?! Det är på följande jag tänkt att gjuta! Från cellplasten upp till kanten på brunnen är det 55mm och upp till färdig golvnivå jäms med resten av rummen är det 85 mm. Jag har tänkt bygga en form runt brunnen, en fyrkant ca 50cm från brunnen, och där gjuta med kraftigare fall, och från väggarna till den med mindre fall..
Jag skulle först gjutit hela ytan inkl golvvärmeslang och armering upp till nivå med brunnen (eller med ett lätt fall enligt principen att "rycka bort skumgummilisten" i vått men något stelnat tillstånd). Sedan på detta lägger du ett ytterligare lager som formar det fall du behöver och det kan du skarva nästan hur du vill (handspackling, rutor av skumlist osv..?)
Eftersom du har ganska stor nivåskillnad att gjuta initialt kan det kanske bli dyrt med flytspackel, då kanske första nivån kan gjutas med någon finbetong istället.
Aah, men ja det är tanken också att gjuta hela kakan direkt! Jag ska forma runt brunnen, men med det menar jag bara stoppa avdragningslister, sen ska jag även skruva avdragningslister runt väggarna så att jag kan dra av gjutningen i rätt fall mot det lokala fallet!norrbottenstorpet skrev:Det jag menar är att gjutningen måste (bör) sitta ihop som en hel horisontell kaka i hela utrymmet även mot brunnen för att få den stabilitet du behöver. Alltså kan du lägga flera lager på varandra, men inte skarva med vertikala brytande skarvar.
Jag skulle först gjutit hela ytan inkl golvvärmeslang och armering upp till nivå med brunnen (eller med ett lätt fall enligt principen att "rycka bort skumgummilisten" i vått men något stelnat tillstånd). Sedan på detta lägger du ett ytterligare lager som formar det fall du behöver och det kan du skarva nästan hur du vill (handspackling, rutor av skumlist osv..?)
Eftersom du har ganska stor nivåskillnad att gjuta initialt kan det kanske bli dyrt med flytspackel, då kanske första nivån kan gjutas med någon finbetong istället.
Och före jag gjuter hela rummet tänkte jag gjuta runt brunnen mot avdragningslisten så att det lokala fallet bildas.
Sen efter det när betongen har torkat något tänkte jag ta en tjock markisolering, lägga på betongen och gå på den och ta bort avdragningslisten och gjuta där den suttit. Då får jag två olika fall, ett lokalt runt brunnen som är kraftigare och ett fall över hela golvet mot det lokala fallet!
Kommer att använda grovbetong som jag fått tipset att ha "jordfuktigt" (som fuktig jord man gräver i), så det inte rinner ut och går att gjuta med fall.
Sen frågan jag har, hur mycket av den totala bygghöjden är normalt att lämna till mattläggaren? Jag tänkte mig ca 3 mm över hela ytan, så att allt ligger ca 3mm under den färdiga höjden. Då behövs bara ca 3mm flytspackel över hela golvets yta! Är det en smart tanke?
Bifogar en bild.
Det gula är sanden, det rosa är cellplasten, svarta prickarna är golvvärmen och armeringen. Sen syns golvbrunnen "snyggt" i genomskärning
Jag hade tänkt gjuta sen enligt det svarta strecken, och lämna så mattläggaren får flytspackla enligt det röda strecket!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter och läser BKR:s branschregler men blir inte helt klok på detta, hela golvet ska ha en lutning på 5-10mm/m, det förstår jag. Sen kommer detta citat: "På golvytor som regelmässigt utsätts förvattenbegjutning, i anslutning till golvbrunnen, i duschdelen och under badkar ska golvlutning utföras i intervallet 1:50–1:150 (20 mm/m–7 mm/m)."
Det står inget om hur stor yta detta är, alltså hur långt ifrån brunnen som räknas som regelmässigt utsatta för vatten. Jag har tänkt ha ett bubbelbad, men har juh ingen aning om storlek ännu så kan inte utgå ifrån det? Blir följande fall bra? närmast golvbrunnen där det bara är 35cm respektive 72cm till väggen kommer det att bli enorma fall på 41mm/m resp 85,7mm/m.. Fungerar det?
Kan man ha olika nivåer på golvet närmast väggen eller ska det vara samma runt hela rummet?
Det står inget om hur stor yta detta är, alltså hur långt ifrån brunnen som räknas som regelmässigt utsatta för vatten. Jag har tänkt ha ett bubbelbad, men har juh ingen aning om storlek ännu så kan inte utgå ifrån det? Blir följande fall bra? närmast golvbrunnen där det bara är 35cm respektive 72cm till väggen kommer det att bli enorma fall på 41mm/m resp 85,7mm/m.. Fungerar det?
Kan man ha olika nivåer på golvet närmast väggen eller ska det vara samma runt hela rummet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
För stora fall är inte heller bra, blir halkrisk och man upplever att golvet lutar när man går/står på det. Om du har fått för mycket fall, kan du höja din golvbrunn med en förhöjningsring (eller om du inte gjutit ännu höja hela avloppet), så blir fallet lite mera normalt.
Självklart behöver inte du ha samma höjd på golvet i anslutning till väggen överallt. Mattläggaren får skära till mattan efter en laserlinje t.ex.
Självklart behöver inte du ha samma höjd på golvet i anslutning till väggen överallt. Mattläggaren får skära till mattan efter en laserlinje t.ex.
Ja, jag har läst i branschregler att fall större än 2cm/m (eller hur stort det var) inte är bra pga halkrisk. Men behöver jag inte ha samma höjd på golvet längs alla väggar så blir detta busenkelt, bara gjuta fall på hela golvet mot golvbrunnen, sen göra en fyrkant på ca 90x90 cm runt golvbrunnen och göra ett större lokalt fall dära!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Precis, du kommer istället få ett större uppvik av mattkanten på sina ställen och mindre på andra och det kan ju av vissa nogräknade personer inte vara snyggt. Men funktionsmässigt är täthet och rätt fall det viktiga.
uppviket blir detsamma... oftast 10cm när det ska vara matta på väggen och 13-15cm om det ska vara kakel på väggen. Man skär uppviket med mall som har rätt höjd så det blir samma höjd från golvet oavsett lutning detsamma med väggmattan.
Alltså gjutning / flytspacklin med fall är ingen millimetersport, visst man kan få det i närheten men det blir lite som det blir...
Skruva avdragslister på den större ytan och prova få dom 3-7mm under tänkt färdigt golv, sen går du ner med bruket ca 1cm på den andra ytan (kanske lite större om du funderar på ett stort kar) så fixar mattläggaren det, eller så gjuter du golvet plant i höjd med brunnen så får mattläggare fixa fallet
Alltså gjutning / flytspacklin med fall är ingen millimetersport, visst man kan få det i närheten men det blir lite som det blir...
Skruva avdragslister på den större ytan och prova få dom 3-7mm under tänkt färdigt golv, sen går du ner med bruket ca 1cm på den andra ytan (kanske lite större om du funderar på ett stort kar) så fixar mattläggaren det, eller så gjuter du golvet plant i höjd med brunnen så får mattläggare fixa fallet