Hej,

Jag är på gång att bygga ett hobbygarage där jag tänkte ha en nedsänkt saxlyft (Jema JA601S föll valet på), har fått hjälp med bygglovs- och k-ritningar och detta har legat ett tag men nu har jag fått startbesked och är i startgroparna att börja.
Däremot har jag börjat fundera lite på valet av lösning och tänkte egentligen bara ventilera här för att få lite input och perspektiv på saken.

Lite bakgrundsinfo kring lyften som är värt att ta med i diskussionen:
Minsta inbyggnadsdjup är 115mm, max lyfthöjd är 1800mm och angiven betongtjocklek är >270mm (-115mm) dvs > 155mm.

Vi börjar med originalkonstruktionen:
Teknisk ritning av en konstruktionsdetalj för en nedsänkt saxlyft med beteckningar för material som leca, betong och armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är ingen expert och kan inte svara på exakta detaljer på varför det är gjort som det är gjort men jag GISSAR att iden med att gjuta in urtaget i papp är att fuktsäkra eftersom den betongen ligger i makadamen och under dräneringsdjupet. Jag GISSAR också att LECA-blocken är valda delvis för att gör en "mjuk övergång" från oisolerad betong till isolerad betong. Tankar kring detta?

Jag har gjort några modifierade förslag som jag anser kan blir mer praktiska för min lösning eller som kanske har en del plus i just mitt fall. Jag kan dock ha tänkt helt fel så konstruktiv kritik är välkommen!

Vi bränner av de olika förslagen.
Rev 2:
Byggdetaljritning som visar konstruktion av golvet och grunden för en saxlyft i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rev 3:
Teknisk ritning av en konstruktionsdetalj för nedsänkt saxlyft i ett garage, med betong, armering och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rev 4:
Teknisk ritning av byggdetalj för nedsänkt saxlyft med specifikationer för material och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag primärt siktat på är att minska urtaget i höjd för att inte drabba max lyfthöjd på lyften. Jag är 1.85 lång och man kan räkna med att man lyfter i trösklarna med lyftkuddar emellan och man vill givetvis kunna gå under lyften utan att riskera att slå huvudet i nedstickande detaljer som kanter från avgasrör och dylikt.

På en kompis inrådan har jag lattjat med iden att isolera all betong, att öka betongtjockleken (hans uppfattning är att man alltid sätter en lyft på 200mm betong), han tycker även man borde gjuta allt i en kaka osv.
Jag själv kan inte avgöra exakt hur stor byggnadsteknisk inverkan de olika förslagen har men jag vill naturligtvis inte skapa några problem med fukt, köldbryggor, ev framtida sprickbildning, risk att lyften rämnar med mig under osv.
Några teknisk frågor som dyker upp är:
1. Vill man helst gjuta allt i ett?
2. Hur ska man tänka med makadam och dräneringsdjup? Vill man anpassa det lite eller kan man anse att ett par relativt små urtag mitt under plattan är skit samma?
3. Om man ändrar betongen från 150 till 200 mm, bör man ändra underkantsarmeringen isf? Tänker tjockare betong, större hävstångseffekt, mer dragkraft i underkantsarmeringen rent krasst?
4. Takpapp kontra cellplast i makadamen under dräneringsdjup, för- och nackdelar?
5. Om man hellre vill gjuta allt i en kaka hur bör man dimensionera armering?
6. Minimihöjd på makadam under urtaget? Minst 100mm bör väl vara lämpligt?
7. Cellplast under urtaget? Hängsle och livrem? EPS200? XPS200?

Övertänker jag? Är det bara att hälla i betong och köra? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.