Hej!

Jag har precis färdigställt mitt dubbelgarage och behöver få lite ordning utanför. Garaget är byggt i sutteräng. Jag har en entredörr och stödmur på den främre långsidan. Där behöver jag jag platsgjuta en trappa som vänder 90 grader för att man ska kunna gå upp till huset, högre upp i backen. Jag har googlat och googlat och inte funnit något liknande på nätet. Men som jag tolkar det så bygger det på samma gjutprincip som en vanlig gjuten trappa.

Trappan behöver 5 steg för att vända 90 grader och komma upp till 75cm, sedan 3 steg till för att komma upp till 1,2m. Därefter kan jag göra en vanlig trädgårdsgång med vanliga blocksteg. Den gjutna trappan kommer döljas av en stödmur.

Vad tror ni? Ngn här som gjort ngt liknande? Eller sett ngt liknande?

Se skiss
 
  • Handritad skiss av planerad trappa i 90 grader med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
C chrsal skrev:
Ngn här som gjort ngt liknande
Jo jag har formsatt gjutna trappor, raka och spiral under min tid som timmerman (många år sedan). Egentligen ingen skillnad när du formsätter och armerar, bara lite krångligare. Kan tyvär inte beskriva mer exakt hur man gör, det sitter i mina händer och LPP (Löses På Plats :)

Men viktigt, tänk på materialet som ska ligga på anslutande gångvägar, så att du räknar in det i steghöjden. Annars riskerar du få en oharmonisk "snubbeltrappa" där översta/understa steget har olik steghöjd mot övriga steg ... många har gått i den fällan ...
 
Ja men tack för återkopplingen!

Bra synpunkt att tänka på stegen. Känner att jag behöver ha en tanke så att både steghöjd och djup håller sig inom samma spann för att den ska vara gångbar och estetiskt tilltalande.

Du har inga gamla foton liggandes på din projekt?
 
B
Det finns en relation mellan steghöjd och stegdjup, som man kan förhålla sig till. 2 x steghöjd + stegdjup = cirka 60-63 cm. Och steghöjden bör vara ungefär 17-18cm.

Det brukar kännas onaturligt eller fel, om man avviker från det här. Kan även bli att man snubblar till. Så försök att hålla dig hyggligt till den här tumregeln.

Du skriver 5 trappsteg = 75cm. Innebär 15cm höjd (lite lågt), och tre till för att komma upp till 120cm. Jag hade nog försökt att få till det på 7 trappsteg istället för 8 i trappans 90 vinkel, då hamnar man på 17,1cm steghöjd ungefär.

Har inte gjutit nån trappa, bara gjort i trä...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.