Hej.

Ha beställt en LVVP, jag ska gjuta en platta till utedelen.
Vad bör jag tänka på och hur går jag tillväga?

Gräv ut ca 60×120, hur djupt?
I med makadam?
Cellplast?
Bygg en ram med lite lutning från huset och ut. Funkar det att armerad med får nät?
Gjut sedan med grov/finbetong?

Är det typ rätt tillvägagångssätt?
 
Någon har nog koll på detta tänker jag?
 
Jag har ingen koll men kan svara ändå.😅
Har begränsad erfarenhet av gjutning.

Om du vill göra något seriöst så gräv ut 20-30 cm och fyll 10-20cm med makadam. Sen padda det. Sen lägger du några stenar på väl valda platser som du sen kan lägga ett armeringsnät på (så det hamnar i mitten) och sen häll på så du får 10cm grovbetong.
För extra säkerhet kan man slå ner armeringsjärn i marken under (typ som pålning). Cellplast skulle väl vara för isolering och det vet jag inte varför du skulle behöva.
Tror inte du ska över tänka detta, det är inte någon stor last som ska bäras 🤔👍
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Hej.
Man har sett utedelar som lutar snett.
Ska du gjuta en platta under så se till att gräva ner till frostfritt så du slipper se en utedel som lutar.
Spelar det ingen roll ställ den på betongplattor och palla vartefter det lutar.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För extra säkerhet kan man slå ner armeringsjärn i marken under (typ som pålning). Cellplast skulle väl vara för isolering och det vet jag inte varför du skulle behöva.
Vilken nytta gör de nedslagna järnen, förutom att spräcka plattan när de börjar rosta?

Isolering lägger man på en sådan här platta för att förhindra tjälen att gå ner i marken under plattan och skapa sättningar/tjälskjutningar om man har känsliga jordarter under plattan..
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
R roli skrev:
Vilken nytta gör de nedslagna järnen, förutom att spräcka plattan när de börjar rosta?

Isolering lägger man på en sådan här platta för att förhindra tjälen att gå ner i marken under plattan och skapa sättningar/tjälskjutningar om man har känsliga jordarter under plattan..
Tror jag kan skippa cellplast då det är väldigt hårt/grusiga jord. Eller är det en rekommendation att lägga cellplast? Bor zon 6/7
 
Om jorden dränerar bra och inte binder fukt så kan du nog skippa cellplasten. För i detta fallet är dess uppgift endast att hindra kylan från att gå ner i backen och skapa tjäle som är skadligt (skapa sättningar) om jorden är tät och fuktig.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej.
Man har sett utedelar som lutar snett.
Ska du gjuta en platta under så se till att gräva ner till frostfritt så du slipper se en utedel som lutar.
Spelar det ingen roll ställ den på betongplattor och palla vartefter det lutar.
Sättningar ska vi undvika.
Är ju trots allt en utedel som väger en hel del kan jag tänka. 100kg kanske? Men få börja med att gräva ut.
Men såhär då kanske?

×Gräv ut
× 10-20 cm makadam?
× cellplast 30-50cm?
× träram utanför cellplasten och sedan gjuta 10 cm platta på cellplasten med armering.
Så kanske?
 
R roli skrev:
Om jorden dränerar bra och inte binder fukt så kan du nog skippa cellplasten. För i detta fallet är dess uppgift endast att hindra kylan från att gå ner i backen och skapa tjäle som är skadligt (skapa sättningar) om jorden är tät och fuktig.
Om jag då skippar cellplasten men behöver ner till frostfritt ska man fylla upp med makadam hela vägen till plattan gjuts?
 
R roli skrev:
Om jorden dränerar bra och inte binder fukt så kan du nog skippa cellplasten. För i detta fallet är dess uppgift endast att hindra kylan från att gå ner i backen och skapa tjäle som är skadligt (skapa sättningar) om jorden är tät och fuktig.
Det är ju därför man pålar? Slippa sättningar?
 
P Pappa1986 skrev:
Om jag då skippar cellplasten men behöver ner till frostfritt ska man fylla upp med makadam hela vägen till plattan gjuts?
Nej, jag har fått lära mig att man ska i med dränerande material men att det inte måste vara makadam.
Däremot måste det ju vara väl packat så att inte plattan sätter sig av den anledningen.

När jag gjöt plattan till vår utedel så nöjde jag mig med att gräva bort jorden och kanske ytterligare 10cm. Men då har vi hyfsat väl dränerande material under.
Sen la jag 15 cm makadam och gjöt en 15-20cm tjock platta.

Denna har iaf klarat sig en säsong utan antydan att röra på sig eller spricka.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju därför man pålar? Slippa sättningar?
Ja, men du "pålar" inte med armeringsjärn. De rostar bort allt för fort...
 
Redigerat:
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
R roli skrev:
Ja, men du "pålar" inre med armeringsjärn. De rostar bort allt för fort...
Jag vet inte det..... Jag grävde upp en grop med skrot för ett tag sen med helt intakta armeringsjärn. Det är lite oklart hur länge de legat men minst 20 år enligt föregående ägare.
 
P Pappa1986 skrev:
Om jag då skippar cellplasten men behöver ner till frostfritt ska man fylla upp med makadam hela vägen till plattan gjuts?
Dränerar jorden/gruset eller vad du nu har för material i marken BRA så behöver du inte ner med makadam till frostfritt djup och då ej heller någon cellplast. Det är om ditt material är tät och binder fukt som du endera grundlägger på frostfritt djup eller isolerar så att kylan inte går ner men då är det inte bara rakt under plattan som du behöver isolera utan även en bit utanför. Isolerar du bara rakt under plattan så går kylan ändå ner och det blir sättningar.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju därför man pålar? Slippa sättningar?
Jag håller med, men det går kanske åt lite mer än ett par armeringsjärn.
/W
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.