Jag skall gjuta tre betongplintar med plintjärn för 115x115-stolpar, som bär upp bärlina med 6x5m2 altantak. De största rören verkar vara 200mm i diameter, vilket ger plintjärnen ett avstånd kring 40mm till betongkant.

Fråga1: Är detta avstånd (40mm) tillräckligt, eller bör jag bygga egen gjutform?

Fråga2: Underlaget är jord ca 40cm, sedan kommer sand. Jag tänkte gräva ur, lägga ner grus och gjuta i två steg med en bredare sula längst ner. Armeringsjärn. Hur djup bör jag göra plinten?

Plintjärnen är väl galvaniserade så betongen behövs ju inte som korrosionsskydd.
Böj järnen så de vinklar inåt nere i betongen.
MAO det kommer att fungera med 40 mm.

Hur djup beror på mark, tjäle och belastning.
Gräv ur, gör en plan fin botten, lägg en betongplatta och ställ dit röret.
Vad ska lite halvpackat grus göra bättre än orörd mark ?

Protte

• Gilla
Torparen i skogen och 1 till
  • Laddar…
Hej protte. Tack för ditt svar. Ang plintjärnen så var det stabiliteten som avsågs, alltså vad är minsta avstånd för att inte riskera brott. När det gäller gruset har jag läst att det är bra ur dräneringssynpunkt, men du tycker man skall låta bli det?

Med fastskruvad stolpe så är det bara en nedåtriktad kraft.
är du byxis så skruva järnen på en bit stolpe och linda galvad tråd 10 varv runt järnen så det kommer ner i betongen.
Gängstång mellan järnen nere i betong funkar också.

Om det är för dränering så måste ju vattnet kunna rinna ut till dike eller annan dagvattenledning. En grop är en grop.
Protte

• Gilla
elpaco
  • Laddar…
Någon som kan ge ett bra svar på hur man ska fördela längden på sina plintjärn?
Jag har några som är 50cm och tänkte sätta bultarna i stolpen på 5 och 15cm över nollan. Detta ger ungefär att 30cm av plintjärnet borde hamna i betongen. Borde jag flytta bultarna högre eller behålla så mycket som möjligt i betongen?

• Gilla
Wester94
  • Laddar…
Bösahus skrev:
Någon som kan ge ett bra svar på hur man ska fördela längden på sina plintjärn?
Jag har några som är 50cm och tänkte sätta bultarna i stolpen på 5 och 15cm över nollan. Detta ger ungefär att 30cm av plintjärnet borde hamna i betongen. Borde jag flytta bultarna högre eller behålla så mycket som möjligt i betongen?
Om du läser Jomans guide till byggbeslag (http://joma.se/file/handbok-2013.pdf) så kan du på sidan 251-252 läsa att stolpjärnen skall vara nedsänkta minst 200mm i betong av kvalitet C25/C30. Avståndet mellan betong och första genomgående bult skall minst vara 60mm vid 6mm bult, och 80mm vid 8mm bult.

Kort sagt är djupet ok, men inte avståndet till första bult. Om du däremot sätter 25cm i betongen. Men sedan skall man ju tänka på att detta är en tillverkares råd till egen produkt, inte branschstandard (vad jag förstår).

Som protte skriver är det inte så noggrant om det är ett altantak som är förankrat i huset eller dylikt (vridstyvt). Du kan köra med stolpskor om du vill. Är det ett tak eller plank eller något som skall ta upp sidokrafter (moment) är det viktigt att köra dubbla plintjärn med ordentligt avstånd från ändträ och tillräcklig ingjutning.

I mitt fall gäller det grindstolpar så då tar jag väl och höjer mina plintjärn några cm men försöker hålla 25cm nere i betongen.

Redigerat:
Bösa: Låter som en bra plan, grindstolpar (om du har grindar) tar mycket stryk. Man ser många staket och grindstolpar monterade med stolpskor eller liknande som lutar. Det behövs lite järn i plinten och bra grepp i skruvarna...

Varsågod.

Ja nu sitter grindstolparna som kniven i bonden!

Dock så blev jag kanske lite ångerfull då jag satte stolparna några millimeter ner i betongen, så dom kan ju ruttna. Kanske man kan knacka upp en liten ränna där vattnet kan rinna ut och luft kan få komma in och torka.

Bösahus skrev:
Ja nu sitter grindstolparna som kniven i bonden!

Dock så blev jag kanske lite ångerfull då jag satte stolparna några millimeter ner i betongen, så dom kan ju ruttna. Kanske man kan knacka upp en liten ränna där vattnet kan rinna ut och luft kan få komma in och torka.
Ja stolparna skall inte sitta i betongen, de skall istället ha ett skydd mellan ändträt och plinten - tex takpapp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.