Har tänkt bygga ut huset, har en ide om att mura ut tillbyggnaden och sedan gjuta en betongplatta som tak för att sedan ha balkong därpå ovanför tillbyggnaden. Är detta möjligt? Någon som haft liknande projekt?
 
På vårt hus från '56 är källaren utbyggd (murad leka) 3*5 m utanför huset med gjutet tak, som fungerar som altan. Funkar kanon!
 
Kolla pris på håldäck att lägga som bjälklag
 
Jag har samma som perk fast 20 år senare. En utbyggnad i murade betongblock bär upp en gjuten betongplatta som samtidigt är altangolv. Men när vi flyttade in så läckte betongplattan som ett såll och det regnade mer under betongplattan än ute. Ovan fanns bara sprucken färg på betongen. Vi bestämde oss för ett fint klinkergolv utanpå och lät slipa betongen, lägga badrumstätskikt (någon folie blev det) och sedan klinker som i badrum. Det blev superbra och hur tätt som helst, även efter några vintrar. Jag var dock noga med att inga räckesstolpar skulle penetrera tätskicktet och hittade en annan lösning.
 
Tjena @Thomas_Blekinge ! Hur är taket så här några år seanre. Har du mer info om hur du gjorde? Jag har ett garagetak med gummiduk ovenpå betong och trädäck ovanpå det. Vill byta till sten/klinker. Bilder??
 
  • Gilla
kbalk
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Tjena @Thomas_Blekinge ! Hur är taket så här några år seanre. Har du mer info om hur du gjorde? Jag har ett garagetak med gummiduk ovenpå betong och trädäck ovanpå det. Vill byta till sten/klinker. Bilder??
Ett terrassgolv med svarta klinkerplattor och en skadad nedvikt stålplåtskant, med synlig trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så blev det. Men nu har det uppkommit ett problem. Som du ser hade jag fått en kraghe av nedvikt stålplåt över kanten på plattan. Den plåten tålde inte utfällningar från fix och fogmassan. Dessutom började fixmassan under den yttersta raden att släppa. SÅ nu är det en del som ska repareras.
Men klinkers är hundra gånger bättre än trädäck. Trädäck, hur kärleksfullt dom än görs, har för mig alltid karaktären av barack och skjul, speciellt i kombination med sten eller putsfasad.
 
  • Gilla
  • Älska
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Något sådant där ja! Har det läckt in i garaget något? Jag antar att du inte har tak över (hela) terassen.

Hur halt blir det på vintern, eller när det regnar?

Kan man lägga elslinga där man går som mest kanske...

Hur länge har det hållit, 20+ år?
 
Rickard.
Riktigt snyggt (y) det är något alldeles särskilt med takterrasser, helt annan känsla än balkonger och altaner även fast det egentligen inte är det.

Idag finns det väl ingen anledning att inte se till att tätskiktsystemet också är godkänt utomhus (vilket ditt kanske är) för sånt finns ju lättillgänglig.

Finns också mer "seriösa" (läs överkurs) lösningar på samma sak men för en sådan där sak kostar dom nog mer än vad dom smakar. Det är i alla fall vad jag tror utan att ha någon erfarenhet eller kundskap om hur bra "badrumstätskikten" egentligen är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.