Hej

Jag tänkte gjuta 4 kvm i en jordkällare. Underlaget är idag sand. Vad tror ni jag behöver för tjocklek? Det kommer ev läggas klinker på ytan i framtiden.
 
Du kan inte lägga marksten eller liknande direkt på sanden istället om det ändå är en jordkällare?. Om du använder flexibel hårdfog så slipper du sand och skräp från fogen och hyfsat lättstädat.

Bör vara mycket mindre arbete för liknande resultat.

Går ju att lägga en plast under stenarna (med lite extra sättsand imellan) om du vill hindra fukt i golvet.
 
H hapazard skrev:
Du kan inte lägga marksten eller liknande direkt på sanden istället om det ändå är en jordkällare?. Om du använder flexibel hårdfog så slipper du sand och skräp från fogen och hyfsat lättstädat.

Bör vara mycket mindre arbete för liknande resultat.

Går ju att lägga en plast under stenarna (med lite extra sättsand imellan) om du vill hindra fukt i golvet.
Jo det kan jag göra men det kändes enklare att gjuta en tunn platta med finbetong?
 
C c2h5oh skrev:
Jo det kan jag göra men det kändes enklare att gjuta en tunn platta med finbetong?
Kankse, men säg att du ska göra den 5cm tjock för att få plats med armering (kanske i tunnaste laget?) så måste du blanda och släpa ner 200L betong (4*10'10*0.5 = 200L), och du ska göra det i en eller kanske två omgångar så du behöver en rejäl tumlare.
 
Hmm räknade på 25mm och har källardörr i närheten så inte så betungande att blanda 8 säckar, men det kanske är för tunnt? Det kommer inte bli någon belastning på golvet så tänkte att det gick med 25mm tunnt?
 
Du måste nog armera om du inte vill knäcka plattan och då är nog 2.5 cm väl tunt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.