Jag har gjort några urtag i reglar där dom vilar mot plintjärn. Urtagen är ca 2 cm och jag ser att det är djupare än impregneringen, finns det risk för röta? Ena urtaget hamnade precis på en kvist också och regeln sprack lite, bör den bytas?
 
Kärnan i furen klarar sig alltid så någon risk för röta lär det inte finnas. Allmänt sett bör man undvika urtag i just det läget. Om det i ditt fall har några hållfasthetsmässiga konsekvenser går inte att bedöma utan bild och måttuppgifter.
 
Träregel 195x45mm med spricka nära metallbeslag och bult på betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4 Närgränsbild av en spricka i en 195x45mm träregel som belyser behovet av eventuell behandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svar. Bör man ändå lägga en papp mellan eller pensla på någon olja?

Regeln är 195x45mm. Laddar upp en bild på sprickan. Jag tycker inte det ser ut som att borde vara någon fara men jag har ingen kunskap
 
Redigerat:

Bästa svaret

Du kan nog bortse både från urjackning och spricka. Det är ju en ganska kraftig dimension, dock inte C 24 kvalitet, vilket man bör använda till större konstruktioner. Tryckimpregneringen påverkar bara ytveden. Kärnan klarar sig ändå. I det här läget behövs varken papp eller olja.
 
Tack! Då kan jag sova gott. Av nyfikenhet, hur ser du att det inte är c24? Regeln är köpt på Beijer och jag vill minnas att det är c24, men jag kan ha fel
 
R Robiban skrev:
Tack! Då kan jag sova gott. Av nyfikenhet, hur ser du att det inte är c24? Regeln är köpt på Beijer och jag vill minnas att det är c24, men jag kan ha fel
Jag antar han utgår från att det finns två större kvistar som ligger för nära varandra för att gå som C24 men med maskinsorterat virke slinker det genom en hel del som inte egentligen går som C24 men som ändå stämplas som det...
 
  • Gilla
Robiban
  • Laddar…
ja det låter inte orimligt. tänkte inte ens på den andra kvisten..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.