1 934 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Gjorde jag en bra affär?
Hej,
anlitade igår en hantverkare för vissa arbeten i mitt vardagsrum, se nedan. Rummet är 5,2 x 3,25 m med 2,7 m i takhöjd. En kortvägg går bort tack vare fönster och dörrar.
Vi kom överens om att det skulle kosta 7500 kr för:
Bredspackla och slipa väggarna (inklusive spackel)
Måla taket 1 gång (har redan målat själv med det blev rullgator, inklusive takfägen)
måla alla snickerier (exklusive färg, den har jag sedan innan)
Sprutmåla dörren till sovrummet (exklusive färg, den har jag sedan innan)
Måla väggarna med grundfärg (inklusive grundfärg)
Måla väggarna 2 gånger med väggfärg (hade färgen sedan tidigare)
Gjorde jag en bra deal eller blev jag blåst?
//R
anlitade igår en hantverkare för vissa arbeten i mitt vardagsrum, se nedan. Rummet är 5,2 x 3,25 m med 2,7 m i takhöjd. En kortvägg går bort tack vare fönster och dörrar.
Vi kom överens om att det skulle kosta 7500 kr för:
Bredspackla och slipa väggarna (inklusive spackel)
Måla taket 1 gång (har redan målat själv med det blev rullgator, inklusive takfägen)
måla alla snickerier (exklusive färg, den har jag sedan innan)
Sprutmåla dörren till sovrummet (exklusive färg, den har jag sedan innan)
Måla väggarna med grundfärg (inklusive grundfärg)
Måla väggarna 2 gånger med väggfärg (hade färgen sedan tidigare)
Gjorde jag en bra deal eller blev jag blåst?
//R
Tycker det är ett ok pris.
Han kanske har hundra andra grejer som måste fixasKurtivan skrev:
Tycker, efter att ha anlitat hantverkare till rätt mycket olika saker, att du fick ett bra pris. Frågan är kanske om det var för bra, dvs att han tvingas till att göra ett sämre jobb för att inte behöva "jobba gratis" på slutet. Inte automatiskt så att de billigaste offerterna är bäst.
/A
Ja, jag har också tänkt i de banorna...men jag har skrivit kontrakt på det som ska göras, bra att ha ifall det blir några problem sen.
Fick dock intrycket att målaren hade lite jobb, småsnackade med honom lite i hissen upp till lägenheten och det verkade som att han inte hade så mycket jobb nu under sommaren...tror att det påverkade priset, han var ganska angelägen att få jobbet och så kunde han börja redan nästa måndag. Sen kan man nautrligtvis analysera vidare och undra varför han har lite jobb...för att det är semester, eller för att han är dålig....?
Fick dock intrycket att målaren hade lite jobb, småsnackade med honom lite i hissen upp till lägenheten och det verkade som att han inte hade så mycket jobb nu under sommaren...tror att det påverkade priset, han var ganska angelägen att få jobbet och så kunde han börja redan nästa måndag. Sen kan man nautrligtvis analysera vidare och undra varför han har lite jobb...för att det är semester, eller för att han är dålig....?
Det kanske faktiskt är så att det börjar lugna sig efter ett mycket starkt år för hantverkarna - våra snickare undrade om de kunde börja tidigare i höst, och en annan hantverkare jag känner har lugnare nu än på länge säger han. Båda är oerhört duktiga med gott rykte...Dags för oss kunder att gnugga händerna snart kanskeboban81 skrev:Ja, jag har också tänkt i de banorna...men jag har skrivit kontrakt på det som ska göras, bra att ha ifall det blir några problem sen.
/A
hehe, hoppas verkligen det, måste fixa köket med...Alko skrev:Det kanske faktiskt är så att det börjar lugna sig efter ett mycket starkt år för hantverkarna - våra snickare undrade om de kunde börja tidigare i höst, och en annan hantverkare jag känner har lugnare nu än på länge säger han. Båda är oerhört duktiga med gott rykte...Dags för oss kunder att gnugga händerna snart kanske
/A
Referenser? Jag skulle aldrig ta hem en hantverkare utan att ha pålitliga referenser från kompisar/grannar/tidigare kunder.
Liknande trådar
-
Isolerade yttervägg suterräng - Gjordes det rätt?
Isolering -
Förslag på alternativ till dyr "dressraka" - så gjorde jag
Gräsmatta -
Gjorde ni bygganmälan vid väsentlig ändring av ventilation?
Ventilation -
Vad räknas som vintervatten? Gjorde mäklaren fel??
Köpa & Sälja hus -
Lurad i bostadsaffär, lösning?
Juridik