Hur bra är en Gjerdesåg egentligen?
Har tittat runt lite efter en begagnad byggsåg, och Gjerdesågen verkar vara väldigt populär. Men vilka priser! Det minsta verkar vara 5000, och då ser sågarna verkligen skabbiga ut. Är de här sågarna så bra att de är värda sitt pris?

Det va längesen jag använde nån på jobbet.
Har mest bänksåg och gersåg på jobbet.
Mycket lättare att flytta runt.
I den prisklassen får man nog kolla
om dom har nån precision kvar och inte en
massa glapp.
Men det duger säkert till utvändig panel
och grövre sågningar.

Mvh Putte

andersmc skrev:
Hur bra är en Gjerdesåg egentligen?
Har tittat runt lite efter en begagnad byggsåg, och Gjerdesågen verkar vara väldigt populär. Men vilka priser! Det minsta verkar vara 5000, och då ser sågarna verkligen skabbiga ut. Är de här sågarna så bra att de är värda sitt pris?
Får du tag i en Gerdesåg för 5000 spänn med rullbanor mm så köp den.
Det mesta går att fixa till på en sådan om det skulle vara nått glapp.

Hej,

Jag köpte en beg. gjerdesåg när jag började renovera/bygga ut mitt hus och det är nog det bästa köp jag gjort.
Vet inte hur jag skulle klara mig utan den, har använt den i över 3 år nu då gör jag allt med den, klyver, kapar, gerar o.s.v.
Det enda jag gjort under dessa år är att byta drivremar samt bytt/slipa klingan.
Att klingan kan riktas i alla möjliga riktningar samt att den har en 400 mm klinga (kapa/klyva upp mot 14-15 cm) är kanon och gör den till en alltiallosåg.

Dom ser oftast risiga ut men låt inte ytskiktet luras..;-)

/En nöjd Gjerdesåg ägare...

Blandade budskap! ByggPutte tycker att den duger till "grövre sågningar" och i så fall duger min halvrisiga gersåg lika bra. Sen tycker Bastuvagnen att de är suveräna. Nån mer som har någon åsikt?

Tycker att gjerdesågen är kanon. En rejäl såg som har bra kapacitet,bra inställnings möjligheter.

Tack för länken, FemTummar! Jag visste inte ens att Gjerdesågen var norsk.

andersmc skrev:
Tack för länken, FemTummar! Jag visste inte ens att Gjerdesågen var norsk.
Mera kuriosa för den intresserade:
Gjerde på norska betyder staket på svenska

Mikael_L
Jag har märkt att många annonserar ut gjerdesågar som inte alls är sådana. För vissa räcker det att det är en robust, kraftig och smårostig byggsåg = gjerdesåg :surprised:

Mikael_L
andersmc skrev:
Som den här:
Gärdessåg
Fast det står "ATIKA" med 5 cm höga bokstäver på sidan säljs den som "Gärdesåg".
Hehe, ja det var precis när jag såg den annonsen jag kom på att jag borde skriva om det här... :D

På min Gjerdesåg sitter det lyfthandtag men jag vill nog påstå att den är stationär(tung som f-n).
Så om man har utrymme för den så är den riktigt bra till nästan allt.
Kapar,klyver,gerar dom mest förekommande dimensionerna(4hk-motor,400 klinga).
Nästan outslitlig,det mesta går att fixa med plattjärn och svets.Det som verkar ta dom är rost pga att dom är så otympliga så dom får stå ute i ur och skur!
Men om man sköter den och lägger på en press när man inte brukar den så har man nog alltid pengarna tillbaks när den dagen kommer!?

Angående rosten på borden så funkar planslipen eller excentern bra för att ta bort det, på med lite motorolja med så blir borden om inte som nya så klart acceptabla.

Har haft både Gjerde och en svensk variant men som Byggputte säger så är de för tunga att hasa runt och då de dessutom mest används för grövre dimensioner så är de inget man direkt vill köra listverk eller inredning i.

Att de håller är det ingen tvekan om men det gör en ELU TGS med.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.