Hej!
Har nyligen köpt ett hus som har tappat lite puts vid ett område. Försöker nu ta reda på vilken typ av puts det kan vara så jag lagar med rätt puts. Någon som kan göra en kvalificerad gissning? Huset står i Skåne och byggt för 110-150 år sen. Kalkbruk hela vägen eller lerbruk med kalkputs i yttersta lagret? Eller nåt mer modernt bruk? Närbild av husvägg med skadad vit puts som avslöjar underliggande tegelstenar och murbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husvägg med skadad puts som exponerar tegelstenar vid ett avloppsrör, gröna växter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Ser inte alls ut som kalkbruk eller ler bruk med tanke på alla sprickor, kalkbruk spricker inte så.
Ser ut som cementbruk A.
 
  • Gilla
Ander_E
  • Laddar…
S
Antar att du åtgärdar orsaken också? Gissar att det rinner vatten på fel ställe där.
 
S sinuslinus skrev:
Antar att du åtgärdar orsaken också? Gissar att det rinner vatten på fel ställe där.
yes, läcker från stuprör
 
N neo11 skrev:
Ser inte alls ut som kalkbruk eller ler bruk med tanke på alla sprickor, kalkbruk spricker inte så.
Ser ut som cementbruk A.
tack!
 
N
Jag måste ändra min åsikt då jag hade fel.
Sockeln under är ju cementbruk a. Och den har ju klarat sig bra.
Dvs hade det på väggen varit cement bruk a så hade det klarat ett läckande stuprör utan att gå sönder.
Så gissar nog mer på kalkbaserat bruk. Och att vattnet från stupröret sprängt bort putsen när putsen frusit.
Ser ju dock ut som cementbruk a, hårda betongklumpar.
 
Fogningen mellan tegelstenarna ser ut som ett kalkbruk, det övriga (putsen) som cementbaserat bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.