Vad tror ni det kan kosta i material att bygga till enligt skiss?
Takpannor.
250mm isolering.
Plintgrund (eller ska man välja torpar? Det gäller ett bef litet hus med torpargrund.
Träfasad.
EJ värme eller el.
Inga fönster.


Tacksam för all info!
 
  • tillbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Jag tror att mallen 10-20k per kvadrat funkar rätt bra även i det här fallet. 150-300 000 kronor alltså, beroende på vad du räknar med.
 
cheetah1 skrev:
Jag tror att mallen 10-20k per kvadrat funkar rätt bra även i det här fallet. 150-300 000 kronor alltså, beroende på vad du räknar med.
10x5=50kvm
Detta skulle ge mellan 500000 och 1 000 000:- !
Tror det låter MYCKET högt,
 
Min tillbyggnad på ungefär samma storlek slutade på ca 380 000kr. Sen kan vi räkna baklänges. Jag har bandtäckt aluminiumplåt på taket vilket gör din tillbyggnad ca 30 000kr billigare.
Inga fönster ger -30 000kr till.
Ingen el ger -25 000kr till.
Ingen värme ger - ca 20 000kr som min golvvärme kostade.
Jag har platta på mark vilket bör vara dyrare än plintgrund (min grund kostade ca 60 000kr exklusive golvvärme men inklusive rivning av befintlig gammal platta och inklusive golvvärme.
Där borde väl plintgrunden vara en 20 000kr billigare till.

Min gissning blir alltså runt 250 000kr under förutsättning att du gör allt jobbet själv.
 
Jag gör nu en tillbyggnad på 7m x 5m som enligt min kalkyl ska hamna på 250' i materialkostnad. 1,5-plan + källare. Grävning, betong och takstolar är det enda som köps in.

Jag tror din tillbyggnad kan kosta strax under 200' om du gör motsvarande jobb själv som jag.
 
Jag skull nog också tippa på runt 200 000 i material kostnad,
 
Måste ju gå att bygga billigare än så.
Min tillbyggnad på 75+75m2 kostade ca 430K inklusive ett helkaklat badrum på 10m2.
Då snålade vi inte direkt vid val av dyra poster som fönster och golv heller och jag räknar in alla utgifter även bygglovet.
Mer info finns här: http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/139006-utbyggnad-i-mariestad.html

Jag tror att du kan göra din tillbyggnad för 100-150K i materialkostnad.
 
Jag bygger just nu ut vårt fritidshus med 10x5m boyta enligt enklare villa i dimensioner på väggar och bjälklag etc, vridfönster med isolerglas, på helentrepenad fram till ett tätt skal in till isolerat installationsskikt på insidan och massivt furugolv. Inga innerväggar. El är inte inkluderat, och det är inga våtutrymmen i den delen. Plåttak och rännor, allt som återstår på utsidan är målning med färdigfärg. Plintgrund. På insidan ska jag dra el och sätta skivor plus ytskikt innan jag får vila ;)

9500:- per kvadrat = 475kkr. I Östergötland. Inte billigast kanske men känns rimligt tycker jag.
 
Jag fick ett "tummen pekfinger pris" på Sip Panel 150mm (pir) på ca 1500kr/m2.
Samma yta 10x5.
Kommer med största sanolikhet att bygga med liknande koncept till våren.

Vad kommer totalytan bli på bygget (väggar & tak ink golv)?
 
plint/krypgrund lämnar jag obesvarad.
 
Steksmar skrev:
Jag fick ett "tummen pekfinger pris" på Sip Panel 150mm (pir) på ca 1500kr/m2.
Samma yta 10x5.
Kommer med största sanolikhet att bygga med liknande koncept till våren.

Vad kommer totalytan bli på bygget (väggar & tak ink golv)?
Kan du lägga en länk? Hittar inget själv.
 
finns andra, sök på sandwich paneler
 
150kkr skulle jag nog gissa på...inget omöjligt allting handlar om vad som skall göras ju.. vad invändigt osv...
 
Har du fått fram någon siffra på utbyggnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.