2 612 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Gipstak utan skarvar - idioti?
Hej!
Har två frågor till alla er som svurit att aldrig göra om det men ändå lyckats eller tyckte det var en simple bagatell.
Bestämt mig att reglar ner taket med 45x70 för att fälla in spottar. Nu har jag två tankar.
1. Funderar på att sätta vanligt gips och försöka remsa det och spackla det utan synliga skarvar. Är detta så hopplöst svårt som jag förstått det eller exakt hur ska man göra för att lyckas.
2. Tänkte skippa taklister vad bör jag tänka på för att lägga gipset så pass bra att detta fungerar?
Har två frågor till alla er som svurit att aldrig göra om det men ändå lyckats eller tyckte det var en simple bagatell.
Bestämt mig att reglar ner taket med 45x70 för att fälla in spottar. Nu har jag två tankar.
1. Funderar på att sätta vanligt gips och försöka remsa det och spackla det utan synliga skarvar. Är detta så hopplöst svårt som jag förstått det eller exakt hur ska man göra för att lyckas.
2. Tänkte skippa taklister vad bör jag tänka på för att lägga gipset så pass bra att detta fungerar?
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
1. Remsar man alla skarvar och spacklar brett så går det att få det bra. Det är ett drygt arbete i med en väldigt jobbig arbetsställning och med många spackla-slipa-spackla-slipa. Men ett helt slätt tak anser iaf jag är mycket snyggare än massa takskivor med fasade kanter.
Har alltid gjort så med mina tak.
Personligen tycker jag det är lättare att få det bra med fiberremsa än papper, men jag tror att jag använt för torrt spackel, och helt enkelt inte har rutinen på det.
Tips är att köpa en "slip-papper på förlängningsarm", så blir det lite behagligare arbetsställning, och du slipper få allt damm i ansiktet.
Skitjobb är det, men resultat blir bra.
Anslutning mot vägg brukar jag köra med latexfog, det har gått bra än så länge iaf.
Personligen tycker jag det är lättare att få det bra med fiberremsa än papper, men jag tror att jag använt för torrt spackel, och helt enkelt inte har rutinen på det.
Tips är att köpa en "slip-papper på förlängningsarm", så blir det lite behagligare arbetsställning, och du slipper få allt damm i ansiktet.
Skitjobb är det, men resultat blir bra.
Anslutning mot vägg brukar jag köra med latexfog, det har gått bra än så länge iaf.
Liknande trådar
-
Hur skruva dolda skruvar i skarvar och ändträ utan sprickbildning?
Altan & Uteplats -
Måla gipsskivor utan att spackla skarvar
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur sätter jag upp en klädhängare i mitt gipstak/innertak utan att fästa i reglar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lägga 100kvm utan skarvar - kommer det gå isär?
Golv -
Skarvar gipstak ok?
Färg, Måla & Tapetsera