Kollar på drömkåken på tv och killen som övervakar deltagarna var sjukt hård mot att de använt gipsskruv när de monterade osb skivorna, men vad an detta? Så länge skruven drar ner i spånskivan ser jag inte direkt problemet... Någon som kan förklara, jag har alltid använt gippsskuv vid montering av osb och en snabbsökning på Google ger sken av någon form av 50/50 acceptans till det?

klart vid riktigt porösa reglar så ger väll regeln vika innan skruven försänkts i osbn men vi reglar alltid med tall och inte porös gran så just det problemet har jag aldrig haft men är det nått annat också?

Jag kan bara svara utav egen erfarenhet och då har gipsskruven inte varit till det bättre att dra osbn stumt mot regeln.
Skivskruven har däremot gjort ett bra jobb. Tyckte gipsskruven hade lite för lätt att "frihjula".

Lite anekdotisk bevisföring, men ja...

Risken är att skruvskallen kan gå av när man drar in en plyfaskiva in i en träregel med gipsskruv.
Dock ser jag inte det som ett problem, då risken för det är liten.
Körde dom med gipsskruv för stålregel så kan skruven ibland ha problem att dra in i skivan.

Men kör men med stålreglar så måste man ha spånskiveskruv med gänga för just stålregel.

Edit: kanske blev lite rörigt förklarat. Kan förstå om folk har problem att välja rätt skruv.

Redigerat:
Tycker det har funkat bra med 40mm gipsskruv till OSB men man ska helst sätta skruvan i skarven mellan två flisor, annars händer det att skallen lossnar, iaf på nonameskruven jag använder.

Gipsskruv är helgängad. För att dra ner skivan mot underlaget så måste den 'frihjula' något varv i Osb'n utan att dra runt i regeln. Kräver mer finkänslighet sas. Dessutom är det ofta svårt att få ner hela skruvskallen. Därmed så kan det bli en tunn luftspalt mellan Osb'n och gipsen. Röstar därför på spånskiveskruven. Brukar själv använda trallskruv då sådan brukar ha borrspets.

Ytterligare, spånskiveskruven går att få med torx-skalle. Då slipper man tvångsdra philipsskalle.

man ska inte ha gipsskruv till osb, rätt val är spånskiveskruv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.