Tena

Jag håller på att renovera tvättstugan. Huset är byggt 78 och verkar väl dränerat osv.
Tidigare satt det någon form av våtrumstapet som jag rev ner.
Nu har jag tre väggar med gipsskivor och en putsad betongvägg. Två väggar med gipsskivor är vanliga inneväggar. Den tredje väggen med gipsskiva är ytterväggen som verkar ha plastfilm bakom gipsskivan? Kan tro att det är betongsten med asfalt, isolering, plast och sen gipsskivan. Den sista väggen är en innevägg av betongsten som man sedan putsat lite.

Min fråga nu när jag ska putsa väggarna med finja Gipsputs år om jag behöver primer eller inte. Jag vill ju inte täta väggarna så de inte andas. Går det att köra putsen direkt på gipsskivorna och den putsade betongväggen eller kommer det släppa direkt? Är som sagt lite tveksam till primern eftersom jag inte vill ha dubbla fuktspärrar med tanke på plastfilmen.


Någon som har stenkoll på gipsputsen?
 
Primer ger inget tätskikt utan används för att binda porösa underlag och förbättra vidhäftning. Och beroende av primer och underlag så blandar du den även med vatten. Använder du den inte och underlaget suger så är risken att ytan där gipsputsen läggs på suger vätska och du kan få torrsläpp, det kan låta ihåligt om du knackar på putsen eller i värsta fall släppa från väggen.
 
Ok, tack för ditt svar.

En del primer är väl i alla fall täta? Den primern jag använde i badrummet var som ett klister som kändes gummiaktig.
Såg att Finja hade en primer men där jag handlade hade de bara en jättehink för 900kr.
Kanske finns något annat märke som typ hae en 1litersflaska?
 
Låter som du förväxlar med flytande gummi? Primer är inte tät och säljs på 1L flaska alt 5L dunk och blandas med vatten.
 
Stefan N skrev:
Låter som du förväxlar med flytande gummi? Primer är inte tät och säljs på 1L flaska alt 5L dunk och blandas med vatten.
Ne, jag hade först primer och sen gummi i badrummet. Men jag tyckte även att primern kändes gummiaktig/klistrig. Men om det är som ni säger att primer andas så är det inget problem. Då köper jag någon 1 litersprimer. Den gipsputsprimern finja hade verkade bara finnas på typ 8 litershink i min lokala bygghandel.

Har nyss testat köra upp lite gipsputs på en av väggarna. Kunde inte hålla mig. :)
Otroligt enkelt att jobba med trots att jag aldrig putsat förr. Kom på att jag kör så tunnt qtt det inte ens borde kunna bli lösa kakor. Blir bara ca 1-2mm tjockt på större delen av gipsväggen. Sitter det ok så skippar jag primern.
 
Blir/blev det bra eller? Sitter det ok utan primer? Funderar på att använda gipsputs på några gipsväggar hemma :)
 
Våtrumsprimern är ju självklart tät, men det är inte i närheten samma sak som vanlig primer.
 
Det blev skitbra utan primer. Lade iofs på ett tunt lager. Det kanske lossnar kakor om man smaskar på en cm eller två?
Detta sitter garanterat som berget. Jag förvattnande väggen så gips-skivs-pappret var blött när jag lade på gipspitsen.

Putsade även om den öppna spisen och det blev också grymt. Den gamla tegelstensspisen är nu slät och vit.

Har inte målat väggarna i källaren ännu men det ser bra ut ändå.

Tips - blandar du mer för att bättra på väggarna så kan det bli en annan nyans.
 
Testade också att lägga på ett tunt lager utan primer och det sitter hur bra som helst. Det var på en grundmålad gipsskiva.
Lade på ett lager primer igår kväll och ska putsa resten av väggarna ikväll, får se om det blir någon skillnad, tror inte det. Kanske att det blir enklare att lägga på putsen? (inte för att det var svårt)
 
Putsade de sista två väggarna igår, som fick ett lager primer också. Man ser ingen skillnad och det känns inte som att det sitter hårdare. Det kändes som att man kunde lägga på ett ännu tunnare lager puts pga av primern dock. Resultatet blev kanonbra iaf, riktigt kul :) Vi drog ett oregelbundet mönster i det med penslar, blev en fin levande struktur. Finare än strukturtapet, mindre jobb och billigare!
 
Gipsputsen är ju rätt förlåtande och fäster normalt sett bra.

Risken är dock att man har smuts/fett eller damm bakom och då kan det släppa. Man bör alltid lägga på primer vid putsning med gipsputs, speciellt om man lägger det på målad eller slät yta.

Vid lättbetongvägg så blandas primer med 3-4 delar vatten och sen kan man spruta på med en blomvattningsflaska. Jag har en sån som man pumpar tryck i och sen är det bara att spruta på rikligt.
"Ren" lättbetong behöver bara vattnas.

Primern blir som en klibbig yta, lite som baksidan av tejp för att putsen ska färsta bättre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.