Hej!

Jag är i tagen att gipsa en krokig yttervägg i ett gammal modulhus för att få en snyggare finish på ytskiktet. Materialet idag är tretex och det allra snabbaste vore att smälla upp gipsen utanpå detta. Då kan man skruva var som helst. Nu har tanken slagit mig att om jag gör detta så gör jag ju små hål i ångspärren. Är detta ett problem i praktiken? Jag vet inte till 100% var reglarna går och det är inga standard CC-mått här inte.

Är det reglar direkt bakom tretexen? Och har du verkligen ångspärr i väggen ? Oavsett ångspärr kan du skruva på, det påverkar så lite så det inte är märkbart. Ang tretexen så har jag svårt att tro att skruvarna sitter så bra, har du testat skruva?

Ja det är reglar direkt bakom. Ska försöka knacka mig fram för att hitta dem så gott jag kan!

Du kan inte skruva gipsen i Tretex oavsett ångspärr, är du helt säker på att det är Tretex och inget annat?

Hej, hur gjorde TS sedan?
Jag har samma problem. Tretex eller liknande träfiberskiva samt direkt bakom ligger en plastfolie. På bygglovsritning står det 9 mm board. Mockfjärds elementhus.

Min plan är att gipsa direkt på detta alternativt en tunn installationsvägg… men båda punkterar tätskiktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.