Hej.
Jag håller på med en renovering hemma av flera rum samtidigt. Jag ska anlita snickare till endel saker och tänker göra lite själv, men dom kommer om ett par veckor.

I sonens rum skall hantverkarna byta 2 fönster och en altandörr. jag själv har isolerat och gipsat 3 av 4 väggar och har nu kommit till ytterväggen där jag tänkt sätta renoveringsgips. Borde jag vänta med denna vägg tills hantverkarna bytt fönster och altandörr? jag skulle vilja få klart väggarna så att jag kan sätta tak och lägga golv för att få in lite saker så att jag kan börja i nästa rum.

problem nr 2
Mellan gipsskivan och fönster/dörr är det endast ca en millimeter emellan bara.
bakom sitter det träpanel som också sitter ganska tight mot fönstret men inte lika illa som gipset.
Måste jag såga upp med en multisåg så att det är fritt utrymme mellan fönster och regel?

Närbild på gipsskiva nära fönsterkarm med minimalt utrymme för expansion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gips mot fönster.



Närbild av en gipsskiva med minimalt utrymme mot fönsterkarm, synliga spackelrester och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bortsåg gips.


Tacksam för hjälp.
 
I
F Filip Mickelsson skrev:
Hej.
Jag håller på med en renovering hemma av flera rum samtidigt. Jag ska anlita snickare till endel saker och tänker göra lite själv, men dom kommer om ett par veckor.

I sonens rum skall hantverkarna byta 2 fönster och en altandörr. jag själv har isolerat och gipsat 3 av 4 väggar och har nu kommit till ytterväggen där jag tänkt sätta renoveringsgips. Borde jag vänta med denna vägg tills hantverkarna bytt fönster och altandörr? jag skulle vilja få klart väggarna så att jag kan sätta tak och lägga golv för att få in lite saker så att jag kan börja i nästa rum.

problem nr 2
Mellan gipsskivan och fönster/dörr är det endast ca en millimeter emellan bara.
bakom sitter det träpanel som också sitter ganska tight mot fönstret men inte lika illa som gipset.
Måste jag såga upp med en multisåg så att det är fritt utrymme mellan fönster och regel?

[bild]
gips mot fönster.



[bild]
bortsåg gips.


Tacksam för hjälp.
Vem för listning invändigt?

2. Skall man vara grym är det fönstermontörens jobb att fixa springa.
Vad skall ingå i montörernas jobb?
 
S
Är det karmen du tänker på , plats mellan den och övrigt konstruktion , det behövs ett mellanrum på
minimum någon centimeter upp till ett par för att det ska gå att justera karmen i rätt läge .
Klart beror på hur allt sitter i våg och lod , men brukar inte vara exakta mått och rätheter i gamla hus .
Som ""irihenke "" säger vad ingår i fönstermontaget ,brukligt är att den som sätter fönstren vet hur det ser ut med plats och kontrollerat vad som behöver göras
 
  • Gilla
irihenke
  • Laddar…
I irihenke skrev:
Vem för listning invändigt?

2. Skall man vara grym är det fönstermontörens jobb att fixa springa.
Vad skall ingå i montörernas jobb?
Det jag gör själv är att gipsa väggar, Sätta innertakskivor och lägga golv. Resten tar jag in hjälp med.
Hantverkarna skall alltså byta dörr och 2 fönster, spackla, slipa, måla och sätta alla lister. Anledningen till att jag skulle göra springan själv är att få upp gipset så att jag kan sätta tak och golv så snart som möjligt.
 
  • Gilla
irihenke
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Är det karmen du tänker på , plats mellan den och övrigt konstruktion , det behövs ett mellanrum på
minimum någon centimeter upp till ett par för att det ska gå att justera karmen i rätt läge .
Klart beror på hur allt sitter i våg och lod , men brukar inte vara exakta mått och rätheter i gamla hus .
Som ""irihenke "" säger vad ingår i fönstermontaget ,brukligt är att den som sätter fönstren vet hur det ser ut med plats och kontrollerat vad som behöver göras
Precis det är karmen jag tänker på. Se sedan mitt tidigare svar
 
I
Vänta gärna med golv tills väggar och tak och fönster är färdigt.
Iallafall tills fönstren och dörrar är på plats.
Och kolla så dörren öppnas ut. Annars kan det behövas åtgärder
Att vänta med golv gör att du slipper skador på golvet
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S
Det beror på hur det blir med insalningen av fönstren , typ fönsterbräda då sitter karmen en bit in mot yttervägen , man kan sätta gipsen , men då måste man tänka sig hur ev. anslutningen blir mot hålet med
en skiva eller gips som går mot varandra , det blir lättare om det ska vara ett foder runt , den täcker över
en springa lätt på någon centimeter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.