Spontant säger jag bredspackla men det beror på förutsättningarna som vanligt. Räkna på materialåtgång och kostnad. Vanligt väggspackel går inte att lägga hur tjockt som helst så är det stora gropar kanske man får fylla upp med t ex gipsputs som går att bygga tjockare. Gipsa med skivor gör ofta av med onödigt mycket material som är relativt tungt att transportera och delvis en onödigt kostnad.

Det tar några dagar att lära sig bredspackla med hyfsad fart och ytjämnhet men det har man igen när man har lärt sig tekniken.

Ett tunt lager gipsbruk följt av vanligt spackel har jag kommit fram till är mest effektivt och ekonomiskt. Sen beror det ju delvis på underlaget, är det en vägg som har stora sprickor kommer det ju säkert spricka igen, då hade nog gips varit bättre.

Det är källaren det handlar om så gipsputs blir det inte utan det får bli puts c Med pågående renoveringsarbete, rörigt, rivna väggar, byggavfall, träbjälkar, små fönster, golvskydd, ingen inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har tänkt gipsa taket med glespanel för att utnyttja höjden så mycket så möjligt, men har hårt att glespanel kan man inte gipsa med är det sant?

Claes Sörmland
Det finns ju en estetisk och byggteknisk aspekt också. Och båda talar för att putsa, inte pappriga skivväggar i källare.

Tack för hjälpen! Då kör jag med puts hela källaren då jag ska total renovera källaren ,som jag har tänkt göra om till en liten lägenhet

Redigerat:
BirgitS
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.