Hej,
Har tänkt gipsa väggen inne i skrubben där proppskåp mm finns. Elen ligger utanpåliggande idag och jag hade tänkt gömma den i väggen. Har lite problem med hur jag ska göra med vp-rören i ett av hörnen. Här har ni n bild:
Någon med tips på hur jag bör göra?? Måste dessa dras om och läggas tvärs hörnet eller kan jag lösa det på annat vis??
Har tänkt gipsa väggen inne i skrubben där proppskåp mm finns. Elen ligger utanpåliggande idag och jag hade tänkt gömma den i väggen. Har lite problem med hur jag ska göra med vp-rören i ett av hörnen. Här har ni n bild:
Någon med tips på hur jag bör göra?? Måste dessa dras om och läggas tvärs hörnet eller kan jag lösa det på annat vis??
Ja alltså tanken är att elen ska vara infälld. Kommer regla upp med 45x70, kan jag då jacka ur regeln på insidan i hörnet för att låta dessa rör löpa bakom regeln? Några av dragningar är gjorda med oskyddad EKK så dessa måste ju förstås ersättas av flex/vp med Fk istället. Eller är jag fel ute?Slugge skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Ja, det kan du göra eller om det kanske är enklare att ställa regeln bredvid rören? Jag är inte snickarkunnig så jag vet inte om det går, men jag tycker det borde det i alla fall.
Helt rätt med att all kabeln måste bytas ut till slang och FK alt. kabel.
//Patrik
Helt rätt med att all kabeln måste bytas ut till slang och FK alt. kabel.
//Patrik
Tack, då slipper jag fundera mer på EKKns vara eller ikke Det var ju också en tanke med regeln bredvid, men då får man ju inget längst in i hörnet att skruva gipsskivan i. Men det kanske funkar, någon som vet bättre?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Ja, om du kanske skulle köra med OSB just på den väggen så borde det väl garanterat funka med att ställa regeln bredvid. Då finns det ju att skruva gipsskivan i sidan.
Sedan en fråga av nyfikenhet. varför vill du gipsa väggen i skrubben? Ska du använda skrubben till något annat än förvaring av bråte eller?
//Patrik
Sedan en fråga av nyfikenhet. varför vill du gipsa väggen i skrubben? Ska du använda skrubben till något annat än förvaring av bråte eller?
//Patrik
Redigerat:
Ja men det kan ju funka med osb, ska ta en funderare på det. Det ska upp ett tungt väggskåp på den väggen så lite extra att skruva i är ju inte så dumt.
Ja alltså jag har dragit ett stjärn-nät med tp-kablar och antenn från denna skrubb, det ser fördj-vligt ut med alla flexslangar. Inte nog med det går larmkablaget in dit. Jag vågade inte visa foto på resten
Ja alltså jag har dragit ett stjärn-nät med tp-kablar och antenn från denna skrubb, det ser fördj-vligt ut med alla flexslangar. Inte nog med det går larmkablaget in dit. Jag vågade inte visa foto på resten
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Fundera på det. Om det är förkastligt så kommer någon snart påpeka det i såfall.Realdoolar skrev:Ja men det kan ju funka med osb, ska ta en funderare på det. Det ska upp ett tungt väggskåp på den väggen så lite extra att skruva i är ju inte så dumt.
Aha, då är jag med.
Lycka till!
//Patrik
Sent from my HTC One X using Byggahus
För att fixera hörn där man inte kan regla längst in sätter man en "vinkeplåt" på baksidan (som skruvas från framsidan med plåtregelskruv) av skivan, i den plåten skruvar man den anslutande skivan (som kommer i vinkel).
Tack Patrik och elmont.
Nu börjar tyvärr tankarna gå till att byta diazed till normcentral också, eftersom jag ändå måste flytta ut skåpet. Men det känns dyrt! (Har 16 grupper varav 3 är 3fas och 1 är 2fas. Plus ett extra skåp med 4 st 3fasgrupper för värme.)
Eller kan man låta gamla säkringsskåpet sitta där det sitter? Vore ju fint att klara det mesta själv, har egentligen ingen budget satt för detta projekt.
Nu börjar tyvärr tankarna gå till att byta diazed till normcentral också, eftersom jag ändå måste flytta ut skåpet. Men det känns dyrt! (Har 16 grupper varav 3 är 3fas och 1 är 2fas. Plus ett extra skåp med 4 st 3fasgrupper för värme.)
Eller kan man låta gamla säkringsskåpet sitta där det sitter? Vore ju fint att klara det mesta själv, har egentligen ingen budget satt för detta projekt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Du menar behålla den gamla diazedcentralen halvt infälld i väggen? Det borde gå att ordna. Det bör dels finnas plats att arbeta där och koppla in nya kablar och dels vara tätt för mössen som springer i väggarna. Någon form av ram skulle alltså behövas, vilket inte borde låta sig kompliceras mer än att dina 45x70-reglar kan användas, kanske förberedda med några extra hål om det finns en chans att dra nya rör/kablar i efterhand i väggen.