Hej,

Går i tankarna att byta ut fönstersmygen på mina fönster och skulle vilja använda gips för att ge ett mer modernt utseende.

Har ni någon erfarenhet på detta? Finns det några allternativ till gips? Kan jag ha gips utifrån mina förutsättningar och isåfall hur går man till väga för att få det bra med hörn osv?

Enligt bild har jag också några plast distanser, kan man ta bort dessa för att få gips diktan regeln?

• Närbild på ett fönster med en blå plastdistans mellan fönsterkarmen och väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en fönstersmyg med en blå plastdistans mellan träet och fönstret, utomhusmiljö syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Fönster med träkarm och blå plastdistanser synliga vid sidan om glaset.
    Skapa konto
Distanserna är väl bara för gamla smygarna? Sätt gips och hörnskydd så får du fina kanter att spackla mot.

• Gilla
Carlsva
  • Laddar…
Om distanserna sitter klämmda in bakom fönstret så hade jag skurit av den delen som sticker fram på distansera, förutsatt att regeln är rak.
Sedan skär till gips och skruva fast, spackelhörn i plast från byggmax tex. Fog mot fönstret innan målning.

• Gilla
Carlsva
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Distanserna är väl bara för gamla smygarna? Sätt gips och hörnskydd så får du fina kanter
Yes du har så rätt. Får köpa till lite fler distanser som gipset kan vila på. Annars kommer det in bakom väggen vilket blir svårt att få bra…. Gipset blir inte heller riktigt bra om man skruvar över de befintliga

• Gilla
putte22
  • Laddar…
JK87 JK87 skrev:
Om distanserna sitter klämmda in bakom fönstret så hade jag skurit av den delen som sticker fram på distansera, förutsatt att regeln är rak.
Sedan skär till gips och skruva fast, spackelhörn i plast från byggmax tex. Fog mot fönstret innan målning.
Jag tror distanserna gör smugen rak elersom de är av olika tjocklek. Kommer därför montera dit ytterligare ett gäng som gipset kan bila på så att det blir rakt och stabilt.

Köpte just den spackellist som de har på Byggmax. Den bygger lite så därför blir jag lite osäker på hur mycket arbete det blir att spackla ut mot vägg och in mot karmen. Sen om jag ska foga mot karmen så behöver det också has i åtanke når jag målar smygen. Så att det blir en snygg övergång

Gjorde tillslut på detta viset. Kvarstår att spackla som känns något vemodigt. Listen som jag köpte på byggmax är lite rejälare än jag trodde så det kanske blir en hel del spackling för att få det jämt? Någon som har erfenhet av detta och vill dela med sig av lite tips?

• Perforerad gipslist installerad runt fönster, redo att spacklas för en jämn finish.
    Skapa konto
  • Närbild av en fönsterkarm med en perforerad list fäst intill väggen, redo för spackling.
    Skapa konto
  • Närbild på en fönsterkarm med monterad hålad gipsskivlist, redo för spackling.
    Skapa konto
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.