Hej,

Är mitt i källare renoverings projekt som utgörs av en lokalfirma. allt ska göras på ”rätt” sett, dvs dränering och isolering på utsidan, bila bort glob och isolera, mm.

nu har gjort någonting lite udda, men jag kanske har fel. Det fins ett innevägg av tegel som går genom hela källaren - den är bärande och har direkt mark kontakt. Firman har idag satt up vänlig gipsskivor på denna vägg i vad ska blir ett badrum- obs långt ifrån dusch/badkar men nara handfat. Jag hade tänkt att hela väggen skulle bli bara putsad och målat men är deras lösning helt fel? Det verkar som att de har gjort ett lager betong eller puts bakom. Bifogar några bilder.
Tack för hjälpen innan jag pratar med de imorgon!
 
  • Gipsvägg monterad på tegelvägg med synlig rörgenomföring och anteckningar skrivna på gipset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis putsad bärande tegelvägg i en källare under renovering, med synliga tegelstenar och lagningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis täckt tegelvägg med nyinstallerade gipsskivor i en pågående källarrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i källare med nyinstallerade gipsskivor på en tegelvägg, delvis putsad, under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i källare med gipsskivor installerade på en tegelvägg och synliga elledningar och stålstänger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsskiva monterad på äldre tegelvägg med synlig kant där betong eller puts verkar ha använts, i ett delvis renoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad blir det för tätskiktssystem? Och vilket ytskikt?
 
  • Gilla
lochlomond
  • Laddar…
Skivan är satt med gipsputs. Kan inte se nån bra anledning att ha gips förutom om man inte kan putsa.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar- uppskattad.

Det blir ingen tätskikt där bara målad med våtrumsfärg som är nog rätt i en källare tror jag- tätskiktet bara på golv och i dusch.

Har pratat med firman idag och de säger att det är ingen fel med den metoden men de kör tätskiktet i närheten av handfat för att säkerställa. jag är ändå inte helt nöjd eftersom det skulle har varit bara putsad. Ända anledningen till gipsskiva är att det finns en ”klack” längst ner i väggen så det skulle ta ganska mycket puts att jämna ut det.

Jag tror att det är ingen/väldigt lite risk för mögel- har jag rätt med det? Jag är mest sur för att jag vett att det blir ingen risk för fuktskador/mögel men en putsade vägg och jag hade berättat att jag vill ha putsad men jag orkar inte klaga om det är ingen risk i verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.