Hej

Håller på att renovera och skulle vilja ha en second opinion. Håller på att gipsa hela rummet och vill veta hur jag ska göra runt den gamla öppna eldstaden som vi rivit ut.(Den var utbyggd från murstocken)

Kan jag gipsa mot befintlig vägg och över murstocken. Kanalen kommer att muras igen innan!

• Renovering; vägg delvis rivits, exponerat tegel och puts, byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det värme eller fukt du oroar dig för?

nimhed nimhed skrev:
Är det värme eller fukt du oroar dig för?
Mest fukten. Blir inte varmt mot denna del av murstocken, vid eldning på nedervåningen 🙂

Personligen hade jag nog valt att putsa och bredspackla över skorstenen. Kartongen på gipsskivorna är, enligt min uppfattning, känsliga för fukt.

Men det finns ju gipsskivor som inte har kartongomslagning. Kan du inte ta en sådan just över skorstenen?

nimhed nimhed skrev:
Personligen hade jag nog valt att putsa och bredspackla över skorstenen. Kartongen på gipsskivorna är, enligt min uppfattning, känsliga för fukt.

Men det finns ju gipsskivor som inte har kartongomslagning. Kan du inte ta en sådan just över skorstenen?
Tänkte också bredspackling men är så pass mycket tegel som var löst så det kommer krävas mycket bruk etc.

Tänker du våtrumsskiva eller utegips? 🙂

Tänkte på våtrumsskiva 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.