Hej.

Är det någon som vet vilket som är bäst att ha på innerväggarna, gips eller spånskiva?

och i såfall varför?

Jag har märkt att det är spånskiva i de "billigare" tillverkarna typ. Hjältevadshus osv.

Likaså att det är visst mycket massonit reglar i Hjältevadshus istället för trä.

men vet inte vad det har för betydelse.

så om någon vet vore jag tacksam för svar.

Massonitreglarna väger mindre än vanliga träreglar och jag tror att de är något billigare. Låg vikt är något som modulhustillverkarna eftersträvar eftersom de vill att modulerna ska väga så lite som möjligt. En annan skillnad är att massonitereglarna ger upphov till mycket mindre köldbryggor än träreglar när de används i ytterväggar och tak (vilket är en klar fördel).

Jag gissar att modulhustillverkarna använder spånskivor i väggarna i stället för gips för att skivorna är en viktig del av konstruktionen. I vanliga fall när man bara använder gips så använder man skivorna mest för att de är släta och ska bära upp ytskiktet och kanske några tavlor. I ett modulhus tror jag det blir större påfrestningar på väggarna när man lyfter modulerna på plats och då är det möjligt att det inte skulle hålla med gipsskivor.

I slutändan tror jag inte det har så jättestor betydelse. Det finns en del som hävdar att man bara ska ha rent trä i huset och råspont i stället för spånskivor. Andra som hävdar att man ska ha både spånskivor och gipsskivor.

En annan faktor man kan ta med i sammanhanget är hur skivorna påverkar miljön i huset. Gips är ett väldigt rent material som inte avger några gifter. Spånskivor är en blandning av träflis och lim. Spånskivorna avger en del ämnen till den omgivande miljön, bland annat formaldehyd. Vidare påstår en del att man kan känna en viss limlukt från spånskivorna. Lustigt nog så avger spånskivor mindre formaldehyd än vad rent trä gör.

En annan sak att beakta när det gäller gips eller spåskiva i innerväggarna är brandsäkerhet. Gips är outstanding jämfört med spånplatta i det hänseendet.

/Martin

Ett bra alternativ till spånskivor i väggarna är OSB-board. Vi har kört 12 mm OSB mot reglarna och sen 13 mm gips ytterst överallt i huset. Resultatet är att det blir tyst och gediget, någorlunda brandsäkert samt att du kan spika i väggarna.

Bara en fråga till er som byggt med både board och gips i innerväggarna - varför? Vad vinner man på att göra det förutom att man slipper mollyskruv och att veta var kortlingarna finns när man ska sätta upp något?

/Martin

Förutom att man enklare kan sätta upp saker blir det stadigare och tystare.

Fet kvalitetskänsla, helt enkelt 8)

När man gör det själv: Ca 40 kr/kvm väggyta beroende på vilket pris man lyckas få på brädgården.

Nån annan som tagit offert från fabrikshus?

KarlXII skrev:
Fet kvalitetskänsla, helt enkelt  8)
Det där med känsla är ju till stor del en smaksak. Bankar man i en oisolerad innervägg med bara en gipsskiva så låter det som en gigantisk trumma. Bankar man på en vägg med dubbla skivmaterial eller råspont och isolering så är det en betydligt stummare känsla.
När man inte står och bankar i väggen utan till exempel sitter i vardagsrumssoffan med fredagsgroggen så märks nog skillnaden betydligt mindre.

:) Det där tyckte jag var kul GF. såg framför mej hur en lördagskväll skulle kunna se ut...

Nja, det där med att banka är ju en sak, men isoleringsmässigt är det ju mycket bättre med två lager skiva. Faktum är att två lager skiva isolerar ljud bättre än enkelskiva med isolering.

Så när ungarna spelar leker rockband ena rummet och spelar tv-spel i det andra så intas groggen under betydligt lugnare former bakom fler lager skiva...

• Gilla
Seet
  • Laddar…
Det där med upplevd ljudnivå när man bankar i väggarna...

Dagen efter vill åtminstone jag att det ska vara helt tyst...

• Gilla
elinkr
  • Laddar…
Pelle skrev:
GF, börja spara äggkartonger nu så kan du ljudisolera om 12 år ;)

Hehe, jo hos oss är det katten som för mest oväsen. Skulle det bli så illa om 12 år så får jag väl öka mängden grogg.

GF, när det gäller groggen, är det dig själv eller katten du syftar på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.