Ska precis till att börja spackla väggar och tak och har inte bestämt mig för om man ska använda gips- eller sandspackel, eller kanske en kombination av båda? För större glipor (över 5mm) verkar gipsspackel att föredra men är det på något vis även bättre för att skarva gipsskivor med.

Eftersom jag ska göra jobbet själv så kan vi skippa snabb(fusk)metoder såsom latexfogar och fiberremsor…. q(;^;)p.
Så om man nu väljer pappersremsor för skarvandet, finns det någon fördel att använda gipsspackel vid åtminstone första spackelomgången då man bakar in remsan? Hade ifrån början tänkt använda Nordsjö spackel medium för alla moment.
 
Nja med tanke på att det är 3ggr så dyrt och mer tidskrävande då du får blanda upp det själv så är det nog ingen bra ide,tanken är nog att det ska anv.i djupare försänkningar då det ej sjunker.
 
Lycka till att inte använda latexfog. Hur skall du göra i hörnen då?
 
5.2 racing skrev:
Lycka till att inte använda latexfog. Hur skall du göra i hörnen då?
Jag citerar Norgips rekommendationer.

"Före spacklingen skall utvändiga hörn förstärkas med hörnbeslag. Förstärkningen monteras i samband med skivmonteringen. Vid anslutningar mot golv, dörrar mm används ofta avslutningslist som också monteras vid skivmonteringen. Alla invändiga hörn täcks med remsor under spacklingen."
 
tobbe72 skrev:
Nja med tanke på att det är 3ggr så dyrt och mer tidskrävande då du får blanda upp det själv så är det nog ingen bra ide,tanken är nog att det ska anv.i djupare försänkningar då det ej sjunker.
Vad är 3 ggr dyrare? gipsbruk? 200 spänn för en 25kg säck. Har jag stora glipor eller stora ojämnheter börjar jag med gipsbruk mest på grund av att det är billigare. Sedan kör man finishen med medelsandspackel.
 
nimhed skrev:
Vad är 3 ggr dyrare? gipsbruk? 200 spänn för en 25kg säck. Har jag stora glipor eller stora ojämnheter börjar jag med gipsbruk mest på grund av att det är billigare. Sedan kör man finishen med medelsandspackel.
Nu vet jag inte vilket gipsbruk du brukar köpa men själv hade jag ardex 828 i åtanke,ca 150:-för 5kg,men visst blir det billigare ju större kvantiter man köper under föresättningen att det går åt då föstås:S.
 
pebj_ skrev:
Jag citerar Norgips rekommendationer.

"Före spacklingen skall utvändiga hörn förstärkas med hörnbeslag. Förstärkningen monteras i samband med skivmonteringen. Vid anslutningar mot golv, dörrar mm används ofta avslutningslist som också monteras vid skivmonteringen. Alla invändiga hörn täcks med remsor under spacklingen."
Åfan. I mina öron det dummaste jag hört.

Kommer garanterat spricka i hörnen, men rekommenderar dom det så får man väl hoppas dom vet vad dom gör.
 
Hakar på föregående (5.2 racing) - det var riktigt dumma rekommendationer...
Har nog aldrig varit med om att remsa invändiga hörn.

Bökigare med gipsspackel, så kör du med Nordsjö M och lätt fuktad pappremsa.
Har kört på detta vis överallt där jag spacklat på nygipsat och har inte haft några som helst problem.
Skär man och skruvar gipset rätt ska man inte få några glipor på över 5mm - annars kan man snacka om "snabbfuskmetoder"...
 
5.2 racing skrev:
Åfan. I mina öron det dummaste jag hört.

Kommer garanterat spricka i hörnen, men rekommenderar dom det så får man väl hoppas dom vet vad dom gör.
Gipstillverkarna Norgips, knaufdanogips och gyproc rekommenderar alla precis samma sak - använd spackelremsa även i innerhörn. Har själv sett akrylmassa lossna i innerhörn, det blir fula sprickor vid var sida av fogen (proffessionella hantverkare som har pysslat på jobbet).
Däremot nämner knaufdanogips att små sprickor kan uppstå även med pappersremsor men att "Kan små sprickor accepteras, blir dessa mycket precisa, om det spacklas med spackelremsa mot anslutande byggnadsdelar."
Min åsikt: Om och när dessa små sprickor uppkommer då först kan man använda lite akrylfog, men man använder INTE fogmassa för att få styrka vid sammanfogningen av själva gipsskivorna (oavsett skarvtyp).
 
DeEss skrev:
Hakar på föregående (5.2 racing) - det var riktigt dumma rekommendationer...
Har nog aldrig varit med om att remsa invändiga hörn.

Bökigare med gipsspackel, så kör du med Nordsjö M och lätt fuktad pappremsa.
Har kört på detta vis överallt där jag spacklat på nygipsat och har inte haft några som helst problem.
Skär man och skruvar gipset rätt ska man inte få några glipor på över 5mm - annars kan man snacka om "snabbfuskmetoder"...
Men OM man skulle ha glipor på över 5mm så verkar gipsspackel vara att föredra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.