Vi målade för några veckor sedan dotterns sovrum med färgen sandalwood från rusta. Det luktade när vi öppnade burken stark målarfärg och det fortsatte att lukta stark färg även flera dagar efter att vi målat rummet. Vi kontaktade då Rusta och fick tipset att värma upp rummet till 28 grader tre gånger dagligen. Sagt och gjort har vi värmt upp rummet nu en tid och det har visserligen blivit bättre, men det luktar fortfarande i rummet.

Efter att ha läst på nätet är det vanligt att färg kan släppa ifrån sig gifter. Är nu orolig att färgen i dotterns rum nu släpper ifrån sig gifter.
Hur kan jag själv mäta halterna i hennes rum?

Vi vågar såklart inte ha henne lekandes/sovandes i sitt rum förrän vi är trygga med att rummet inte är skadligt att vistas i.
 
R Reffotsirk85 skrev:
Vi målade för några veckor sedan dotterns sovrum med färgen sandalwood från rusta. Det luktade när vi öppnade burken stark målarfärg och det fortsatte att lukta stark färg även flera dagar efter att vi målat rummet. Vi kontaktade då Rusta och fick tipset att värma upp rummet till 28 grader tre gånger dagligen. Sagt och gjort har vi värmt upp rummet nu en tid och det har visserligen blivit bättre, men det luktar fortfarande i rummet.

Efter att ha läst på nätet är det vanligt att färg kan släppa ifrån sig gifter. Är nu orolig att färgen i dotterns rum nu släpper ifrån sig gifter.
Hur kan jag själv mäta halterna i hennes rum?

Vi vågar såklart inte ha henne lekandes/sovandes i sitt rum förrän vi är trygga med att rummet inte är skadligt att vistas i.
Vissa målarfärger är värre än andra, som jag har förståt tdet kan det ta ett tag innan det slutat avge "ångor".
Men i princip skulle jag säga att är det en vattenbaserad färg så borde ni kunna vistas där när det inte luktar längre.

Stockholms kommun rekommendera att man väntar ca en vecka innan man sover i ett nymålat rum
https://hallbart.stockholm/bo/bygga...cka med,kemikalier som kan förorena dagvatten.

Även färghandlare rekommenderar en vecka
https://decofarger.se/shop/hur-lange-ska-4897p.html?CookieConsentChanged=1
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det dumma är att det fortfarande luktar färg efter ca 3 veckor.

Vi har som sagt värmt upp rummet och sedan öppnat upp för att vädra ut.
När vi låter rummet vädra ut ett tag försvinner doften nästan helt, men när vi sen stänger fönster och ventilationen då luktar det i rummet.

Är så dålig på detta, men färgen ska väl inte lukta trots att ventilation samt fönster är stängt?
 
Varför stänger du ventilationen?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Reffotsirk85 skrev:
Det dumma är att det fortfarande luktar färg efter ca 3 veckor.

Vi har som sagt värmt upp rummet och sedan öppnat upp för att vädra ut.
När vi låter rummet vädra ut ett tag försvinner doften nästan helt, men när vi sen stänger fönster och ventilationen då luktar det i rummet.

Är så dålig på detta, men färgen ska väl inte lukta trots att ventilation samt fönster är stängt?
Nej det borde det inte....men sen är det det där med färgval....Rusta kanske inte har den mest högkvalitativa färgen :/
Sen skall du naturligtvis inte stänga ventialtionen - då kan säkert flera år gamla väggar i ett varmt rum lukta också :)
 
Fel av mig det luktar även när ventilationen är helt öppen men fönster är stängt. Sen tänker jag att tex till vintern behöver vi kunna stänga igen ventilationen något.
 
R Reffotsirk85 skrev:
Fel av mig det luktar även när ventilationen är helt öppen men fönster är stängt. Sen tänker jag att tex till vintern behöver vi kunna stänga igen ventilationen något.
Varför då? Vistas ni inte mer innomhus i bostaden vintertid?
 
F fribygg skrev:
Varför då? Vistas ni inte mer innomhus i bostaden vintertid?
Varför vi vill kunna stänga till ventilationen på vintern? Rummet blir för kallt om ventilationen skulle stå helt öppet.
 
Det kommer att sluta lukta. Men som sagt vissa färgfabrikat kan nog lukta längre än andra.

Sedan skall man kanske inte vara extremt orolig över de här ämnena som avges. Man vistas tots allt rätt kort tid av sitt liv i ett nymålat rum såvida man inte arbetar med det dagligen. Luktar det väldigt starkt, som det kan göra första dagarna även med en kvalitetsfärg, så kanske man har svårt att sova pga stark lukt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Färgdoft är inte samma som att den avger gifter! Vilka gifter finns i färgen tex, har du undersökt om den är hälsovådlig? Ventilationen ska ni inte mixtra med alls förmodligen, vad har ni för ventilationssystem?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R Reffotsirk85 skrev:
Varför vi vill kunna stänga till ventilationen på vintern? Rummet blir för kallt om ventilationen skulle stå helt öppet.
Har man ventilation bör den väl inte stängas vintertid då man normalt vistas mer innomhus, är värmen dålig bör du väl se över isolering och uppvärmning istället för att måla invändigt?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
R Reffotsirk85 skrev:
Vi målade för några veckor sedan dotterns sovrum med färgen sandalwood från rusta. Det luktade när vi öppnade burken stark målarfärg och det fortsatte att lukta stark färg även flera dagar efter att vi målat rummet. Vi kontaktade då Rusta och fick tipset att värma upp rummet till 28 grader tre gånger dagligen. Sagt och gjort har vi värmt upp rummet nu en tid och det har visserligen blivit bättre, men det luktar fortfarande i rummet.

Efter att ha läst på nätet är det vanligt att färg kan släppa ifrån sig gifter. Är nu orolig att färgen i dotterns rum nu släpper ifrån sig gifter.
Hur kan jag själv mäta halterna i hennes rum?

Vi vågar såklart inte ha henne lekandes/sovandes i sitt rum förrän vi är trygga med att rummet inte är skadligt att vistas i.
Hej ! Funderar på hur färgen blir när man målat ? Tycker den ser rosa ut på väggen.
 
Ganlet
Sist vi målade om testade jag att ställa in en bunke med vatten och gullök. Något gammalt knep jag googlade mig fram till. Tyckte det blev en märkbar skillnad.

Även rustas väggfärg i det fallet. Läste mig även till att möbler/textil kan vara problemet, om man haft kvar dem i rummet eller ställt tillbaka dem för tidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.