Vi upptäckte nyligen att getingar har flyttat in i vårt hus. De tar sig in i springorna där vägg möter tak. Se bild:

Blå träyta och brädor, strukturerad målarfärg, horisontella linjer, möjlig dörr eller vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anti-cimex skickade ett sprej för att ta död på getingarna, och nu har använts - jag sprutade in i springorna.

Men jag funderar på om de kan ha ställt till det innanför, och om det gör något att vi numera har en getingkyrkogård inne i väggen?

Nej, det är inget problem. Jag har nog en hel skräckfilm under mina takpannor...

Getingspray finns på närmsta varuhus också.

Se till att fylla igen hålen, fogmassa för utomhusbruk fungerar. Måla sedan denna så att det inte syns.

• Gilla
jarlh
  • Laddar…
MultiMan
Verkar vara ett rejält getingår. För första gången så har de byggt ett så pass stort bo i hörnan där två väggar möter varandra i sovrummet på andra våningen, att jag kan ligga och höra deras vingfladder och kommunikationssurrande (studera naturfilm för er som inte vet) genom väggen, i sängen.

Jag har hittat ingången och vet att det finns utrymme bakom eftersom jag själv formsågade hörnbrädorna precis där de går in. Enklaste hade egentligen varit att fylla med fogskum, men jag låter det bero så länge de inte äter sig igenom mina rätt tunna spånfyllda plankväggar.

Ett enkelt sätt att döda ett bo är att ställa sig nära ingången och spraya getingarna med Radar. När man plockat alla getingar som kommer och går under 30 minuter så skall det mycket till för att boet skall överleva. Inte tillåtet att göra så dock, man får inte använda sprayen utomhus...

pacman42 pacman42 skrev:
Ett enkelt sätt att döda ett bo är att ställa sig nära ingången och spraya getingarna med Radar. När man plockat alla getingar som kommer och går under 30 minuter så skall det mycket till för att boet skall överleva. Inte tillåtet att göra så dock, man får inte använda sprayen utomhus...
Köp från
https://www.pac.se/start/Stad-Kem-Hygien/Kem---Ovrigt

Så är det ok att använda den utomhus.
😃

/Höghus

MultiMan MultiMan skrev:
Verkar vara ett rejält getingår. För första gången så har de byggt ett så pass stort bo i hörnan där två väggar möter varandra i sovrummet på andra våningen, att jag kan ligga och höra deras vingfladder och kommunikationssurrande (studera naturfilm för er som inte vet) genom väggen, i sängen.

Jag har hittat ingången och vet att det finns utrymme bakom eftersom jag själv formsågade hörnbrädorna precis där de går in. Enklaste hade egentligen varit att fylla med fogskum, men jag låter det bero så länge de inte äter sig igenom mina rätt tunna spånfyllda plankväggar.
Aldrig varit med om så mycket getingar under mina åtta år i huset. Visst att takfoten som saknar insektsnät är en tacksam plats att bygga bo på och där har jag mosat fyra hyfsat stora bon.
Jag har även fått flytta takpannor på två ställen för att plocka bort två ytterligare bon.
Det värsta av alla bon upptäckte jag på vinden. Svåråtkomligt långt ut mot takfoten med lösull mellan mig och boet. Där körde jag helkroppsskydd och dammsugare med långt rör. Inte det lättaste men gick förvånansvärt bra.

Hos mig verkar det gå ganska trögt för getingarna.

De kom igång sent men i början av juni var det säkert 50 pingisbollar totalt längs takfötterna och runt ventilerna på vinden. Nu är det mycket färre aktiva bon och jag har inte sett nåt större än en stor grapefrukt eller liten honungsmelon. Så länge de inte flyger runt på vinden och stjäl av mina kartoner till sina bon så bryr jag mig inte annat än om det är extremt stora bon.

Det var lite irriterande förra året att måla fönsterkarmar när getingarna bodde innanför fasaden precis under fönstret. Det var ett jäkla surrande runt benen men jag lyckades inte bli stucken en enda gång.

Är det inte bättre att vänta med sånt till Oktober/November när getingarna är borta?

Starkt jobbat ändå 💪

Redigerat:
engs
MultiMan MultiMan skrev:
Verkar vara ett rejält getingår.
De verkar gilla varma torra somrar, 2018 var också en getingsommar.

E Eli G skrev:
Är det inte bättre att vänta med sånt till Oktober/November när getingarna är borta?

Starkt jobbat ändå 💪
Kanske men vill inte ha getingbo så nära ungarnas studsmatta.

• Gilla
Eli G
  • Laddar…
Magnus E K
Lånar denna tråd då den verkar vara den nyaste om getingar. Jag håller på med lite målningsjobb på huset men getingar håller ständigt till på ett ställe under takfoten (där ny färg ska upp) trots att jag tagit bort boet som fanns där. De verkar ha svårt att släppa taget om sitt tidigare boende trots att jag tipsat dem om både Hemnet och kommunala bostadskön.

Jag vill inte ha ihjäl dem, bara jaga bort dem tillfälligt. Någon som har ett "husmorstrick" för detta? På ett annat ställe spolade jag med vattenslangen men det är mindre lämpligt på den aktuella platsen.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Lånar denna tråd då den verkar vara den nyaste om getingar. Jag håller på med lite målningsjobb på huset men getingar håller ständigt till på ett ställe under takfoten (där ny färg ska upp) trots att jag tagit bort boet som fanns där. De verkar ha svårt att släppa taget om sitt tidigare boende trots att jag tipsat dem om både Hemnet och kommunala bostadskön.

Jag vill inte ha ihjäl dem, bara jaga bort dem tillfälligt. Någon som har ett "husmorstrick" för detta? På ett annat ställe spolade jag med vattenslangen men det är mindre lämpligt på den aktuella platsen.
Att få bort dom utan att ha ihjäl dom är nog ganska svårt. De är envisa de små rackarna.
Jag brukar skjuta in en laddning myrr där de är, och se'n är de borta/döda :(

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
K
Jag brukar få ta bort mellan fyra och tio getingbon per år på mitt hus. Det känns som att man måste få bort alla spår av det gamla boet för att de ska tappa intresset fortare. Det finns väl kvar doftspår och annat också som vi inte ser. Så om boet är fullt synligt skulle jag tvätta och skrubba med diskmedel. Ta en morgon när det är kallt ute och getingarna är lite loja. Man får ju vara lite snabb. Egentligen är ju getingarna inte särskilt aggressiva om boet redan är borta, men man har ju en väldig respekt för dem. Efter du har skurat kan du också spraya platsen med getingspray utan att spraya på getingarna. Då trivs de inte lika mycket att komma tillbaka.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
K kbladh skrev:
Jag brukar få ta bort mellan fyra och tio getingbon per år på mitt hus. Det känns som att man måste få bort alla spår av det gamla boet för att de ska tappa intresset fortare. Det finns väl kvar doftspår och annat också som vi inte ser. Så om boet är fullt synligt skulle jag tvätta och skrubba med diskmedel. Ta en morgon när det är kallt ute och getingarna är lite loja. Man får ju vara lite snabb. Egentligen är ju getingarna inte särskilt aggressiva om boet redan är borta, men man har ju en väldig respekt för dem. Efter du har skurat kan du också spraya platsen med getingspray utan att spraya på getingarna. Då trivs de inte lika mycket att komma tillbaka.
Ja, lite rester av boet finns kvar. Kan eventuellt också finnas fler bon som är dolda under väggpanelen (tidigare ägare har spikat ny panel ovanpå den gamla med mellanrum i mellan). Jag är inte rädd för dem i vanliga fall, enda gångerna jag blivit stucken i vuxen ålder är när jag trampat på markbon ute i naturen. Men lite svårt att tvätta (ev. skrapa) och måla när det surrar runt ikring.

Om jag sparar den delen till sist blir det nog i och för sig antagligen sent oktober/november innan det är dags. Återstår att se hur många fler bon jag stöter på på andra ställen...

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.