2 143 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Ger bankerna ut lånen när nyproduktion rasat i värde
Ja hur ser det ut egentligen nu när priserna är ner 20% från topp. På vår gata byggs en massa parhus och radhus i föreningsform där de såldes på absoluta toppen av marknaden, de dyraste för 8 miljoner. Tillträde är dock försenat och blir först i sommar.
Hur tänker bankerna vid utgivning av lån till dessa köpare nu när bostaden/säkerheten för lånet är värd mycket mindre än köparna tecknat sig för? Finns ju dessutom en risk att det är 30 eller rent av 40% ner när de ska tillträda i sommar.
Det var fler projekt planerade på gatan men de har pausats allihop
Hur tänker bankerna vid utgivning av lån till dessa köpare nu när bostaden/säkerheten för lånet är värd mycket mindre än köparna tecknat sig för? Finns ju dessutom en risk att det är 30 eller rent av 40% ner när de ska tillträda i sommar.
Det var fler projekt planerade på gatan men de har pausats allihop
Moderator
· Stockholm
· 52 291 inlägg
Såvitt jag förstår så brukar banker acceptera din köpesumma som ett marknadsvärde. Men jag misstänker att det finns risk för att det ändras. OM det blir helt uppenbart att värdet på tillträdesdagen är kraftigt lägre än när lånelöftet gavs, så tror jag att banken är skydliga att begära en aktuell värdering. De har ju ett ansvar gentemot de som skall låna ut pengarna. Det är inte banken som lånar ut, de bara förmedlar lånet genom att ge ut obligationer. Det är den som köper obligationen som får ta smällen om det visar sig saknas säkerhet för lånet. Banken måste garantera en viss "kvalitet" på säkerheten när de säljer obligationen.
Hittils ser de mellan fingrarna.
Intressant, det känns minst sagt som de måste närma sig brytpunkten för när de måste göra saker annorlunda.H hempularen skrev:Såvitt jag förstår så brukar banker acceptera din köpesumma som ett marknadsvärde. Men jag misstänker att det finns risk för att det ändras. OM det blir helt uppenbart att värdet på tillträdesdagen är kraftigt lägre än när lånelöftet gavs, så tror jag att banken är skydliga att begära en aktuell värdering. De har ju ett ansvar gentemot de som skall låna ut pengarna. Det är inte banken som lånar ut, de bara förmedlar lånet genom att ge ut obligationer. Det är den som köper obligationen som får ta smällen om det visar sig saknas säkerhet för lånet. Banken måste garantera en viss "kvalitet" på säkerheten när de säljer obligationen.
Ingen här på forumet som nyligen köpt eller håller på att köpa nyprod som kan dela med sig av sina erfarenheter?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 579 inlägg
Jag kan dela med mig erfarenhet från 2009, när marknaden också dippade under/efter finanskrisen. Köpte då en nyproducerad lägenhet före kraschen men med tillträde efter.
JM (som byggt) hade då garantier från Handelsbanken om att ge köparna lån till skäliga villkor. I mitt fall innebar det att Handelsbanken först skrev ner värdet med 20 %, sen bara erbjöd bottenlån på 70 % av det. I praktiken blev det inget problem då ett topplån (pratar man om topplån fortfarande?) på samma villkor erbjöds, men lånebehovet var ”bara” ca 75 % av den nya värderingen och reglerna var också lite friare då. Men för den som hade mindre eget kapital kunde det nog vara svårare.
Så jag tror absolut att lånesituationen kan bli svår för vissa. Säkert kan en garanterande bank tänka sig att rucka på enskilda säkerheter lite och erbjuda lån på uppåt 95–100 % av det uppskattade marknadsvärdet om de redan gett ett förhandsgodkännande, men har man redan maxat sitt tänkta lånande och marknaden faktiskt tappat rejält så kan man, för att uttrycka sig prosaiskt, hamna i skiten.
JM (som byggt) hade då garantier från Handelsbanken om att ge köparna lån till skäliga villkor. I mitt fall innebar det att Handelsbanken först skrev ner värdet med 20 %, sen bara erbjöd bottenlån på 70 % av det. I praktiken blev det inget problem då ett topplån (pratar man om topplån fortfarande?) på samma villkor erbjöds, men lånebehovet var ”bara” ca 75 % av den nya värderingen och reglerna var också lite friare då. Men för den som hade mindre eget kapital kunde det nog vara svårare.
Så jag tror absolut att lånesituationen kan bli svår för vissa. Säkert kan en garanterande bank tänka sig att rucka på enskilda säkerheter lite och erbjuda lån på uppåt 95–100 % av det uppskattade marknadsvärdet om de redan gett ett förhandsgodkännande, men har man redan maxat sitt tänkta lånande och marknaden faktiskt tappat rejält så kan man, för att uttrycka sig prosaiskt, hamna i skiten.
Liknande trådar
-
Bygger utebar, frågor om att skydda trä för utomhusmiljö
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver jag korrigera grunden till vårt uterum?
Fritidshus -
Hydrofor slutat fungera...
Vatten & Avlopp -
Varför slutade min häcksax fungera?
Trädgårdsmaskiner -
Bankernas supermarginaler ger guldläge för prutning
Bloggkommentarer