Hej,

jag behöver komplementera med en geo teknisk utredning (Projekteringshandling som visar grundförhållanden och geotekniska förutsättningar för aktuellt byggnadsverk) innan byggstart för min utbyggnad.

Vad exakt innefattar detta? Är det någon som har tips på företag inom STHLMs området?
Vet redan att market består mest av berg och till viss del lera.

coconut
När jag beställde detta för några år sedan så fick jag lämna in situationsplanen för det jag skulle bygga. Firman jag anlitade kom sedan ut och borrade i varje hushörn och i mitten. Alla hål dokumenterades sedan med meter till fast mark, eventuell vatteninträngning samt motståndet fr borren innan det blev stopp. I ett av hålen togs sedan ett jordprov som skickades på analys i labb.

Sen fick jag tillbaka en rapport med en rekommendation på hur grundläggning skulle utföras. Där de rekommenderade schaktdjup, utfyllnad, tjälrisker och typ av grund. Samt analys av jordmassor och borrdjupen.

tyvärr gjordes detta i annan del av landet, så har ingen firma att rekommendera.

En geoteknisk utredning innefattar att en geotekniker tar fram ett PM Geoteknik som är en rapport som beskriver grundläggningsförhållanden, listar förutsättningarna samt föreslår grundläggningsmetod och eventuella ytterligare undersökningar. Den ska också fånga hydrogeologiska aspekter (kopplat till grundvattnet). Innehållet ska baseras på och bekräfta det som framkommit i den marktekniska undersökningsrapporten (MUR) som är sammanställningen av resultatet från de undersökningar som utförts på platsen.

detta är enligt EKS, alltså boverkets konstruktionsregler enligt svensk tolkning av eurokod.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.