10 921 läst · 10 svar
11k läst
10 svar
Genomgång källare-markrör
Håller på med markarbeten på tomten och tänkte i samma veva ändra dragningen av elmatning till garaget. Min ambition är att dra ut en N1XV 5G2,5 men exakt hur det ska gå till går jag bet på. Det som gäller är att kabeln går ut genom källarväggen och då hamnar någonstans under markytan. Hur djupt beror på var man går igenom källarväggen. Går man igenom ända uppe vid taket i källaren hamnar jag ca 3dm djupt i marken. Räcker detta djup för att dra kabeln ett par meter över gräsmattan ut till garaget?
Fick för mig att det hade varit praktiskt med ett 50mm markrör för ändamålet. Dels blir kabeln skyddad/lätt att hitta, dels finns det möjlighet att dra ut styrning till trädgårdsbelysning i framtiden. Mitt problem är hur man gör genomföringen i källarväggen. Har funderat på ett par alternativ:
- Ta upp 50mm hål rakt genom väggen, peta in röret och täta med bruk/byggsilikon. Blir ett rejält stort hål i muren som dessutom blir svårt att få snyggt/täcka på insidan. Möjliggör dock lätt dragning av fler kablar i röret.
- Gå igenom källarväggen med kabeln och låta den gå in i markröret under mark utomhus. Svårare att komplettera i efterhand då man måste gräva fram övergången. Hur tätas det i så fall i övergången där kabeln går in i röret?
- Gå igenom källarväggen med kabeln och låta den gå upp en bit på husväggen och där sätta lämplig dosa. Låta markröret sluta i höjd med markytan och sedan gå ner från dosan med kabel i markröret igen. Nackdelen är att det blir fult på fasaden samt ändå kräver lite grävning för att dra i fler kablar.
Kanske ska jag bara strunta i markröret och dra kabeln i marken enligt konstens alla regler? Den dag det behövs kompletteras kan man ta fram spaden och lägga ner det extra som behövs.
Fick för mig att det hade varit praktiskt med ett 50mm markrör för ändamålet. Dels blir kabeln skyddad/lätt att hitta, dels finns det möjlighet att dra ut styrning till trädgårdsbelysning i framtiden. Mitt problem är hur man gör genomföringen i källarväggen. Har funderat på ett par alternativ:
- Ta upp 50mm hål rakt genom väggen, peta in röret och täta med bruk/byggsilikon. Blir ett rejält stort hål i muren som dessutom blir svårt att få snyggt/täcka på insidan. Möjliggör dock lätt dragning av fler kablar i röret.
- Gå igenom källarväggen med kabeln och låta den gå in i markröret under mark utomhus. Svårare att komplettera i efterhand då man måste gräva fram övergången. Hur tätas det i så fall i övergången där kabeln går in i röret?
- Gå igenom källarväggen med kabeln och låta den gå upp en bit på husväggen och där sätta lämplig dosa. Låta markröret sluta i höjd med markytan och sedan gå ner från dosan med kabel i markröret igen. Nackdelen är att det blir fult på fasaden samt ändå kräver lite grävning för att dra i fler kablar.
Kanske ska jag bara strunta i markröret och dra kabeln i marken enligt konstens alla regler? Den dag det behövs kompletteras kan man ta fram spaden och lägga ner det extra som behövs.
Jag undviker i möjligaste mån att ta hål på källarväggen under mark. Det brukar förr eller senare bli ett läckage, måste jag ta hål tätar jag noga med fogskum och puts. Undvik tätningsmassor typ silikon då det ofta är svårt att få ett bra fäste på underlaget och då blir det inte tätt.
Elmont, med 10 cm isodrän el dyl på utsidan, ser du fortfarande problem m inträngande fukt? Undrar eftersom vi har ett flertal genomföringar under mark men med isodrän utanpå.
Isodränen gjord så håller väl undan det fuktbärande skicket o det lilla fukt som kommer mot väggen torkar ut?
Isodränen gjord så håller väl undan det fuktbärande skicket o det lilla fukt som kommer mot väggen torkar ut?
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
När man tätar ett rörinlopp, Hur brukar man täta själva röret? Alltså mellan kabel och rör. För röret kan ju bli vattenfyllt, det är bara ett mekaniskt skydd för kabeln. Det borde bli en konflikt mellan att få det tätt, men ändå ha möjlighet att dra ut kabeln senare?
Redigerat:
Förstår din poäng, färre genomföringar ger färre risker. I mitt fall har jag redan tre genomföringar i den aktuella källarväggen. En är en kabel tätad med silikon för 15 år sedan (fortfarande tät), en är PEM-slang tätad genom att man gjutit på en betongklump runt hela slangen för 20 år sedan (fortfarande tät) och en är ett VP16-rör med nuvarande matning till garaget tätad med lite bruk för 45 år sedan (fortfarande tät). Väggen kommer att få ett 100mm Isodränskikt på sig vilket jag inbillar mig minskar riskerna ytterligare.elmont skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Hur många meter är "ett par meter". Låter som att alt 4 ligger närmast till hands, annars alt 2.
Ett par meter över gräsmattan är ganska exakt fyra meter.
Resonerade lite med entreprenadfirman som utför markarbetena (=dränering). De är ju verkligen inga elektriker men kan väl antas ha erfarenhet av genomföringar under mark. De tyckte att det skulle vara fiffigt att gå igenom grundmuren med VP20 som sedan skarvas ihop med ett 50mm markrör. Alla genomföringar och skarvar få sig en enorm dos silikon. Markrör förlagt på 0,5-0,6m djup.
Får fundera på det här, ett VP-rör för själva genomföringen är ju snyggt men i praktiken blir det ju ingen direkt skillnad mot att dra kabeln direkt genom grundmuren förutom att man får ytterligare en yta att täta
Resonerade lite med entreprenadfirman som utför markarbetena (=dränering). De är ju verkligen inga elektriker men kan väl antas ha erfarenhet av genomföringar under mark. De tyckte att det skulle vara fiffigt att gå igenom grundmuren med VP20 som sedan skarvas ihop med ett 50mm markrör. Alla genomföringar och skarvar få sig en enorm dos silikon. Markrör förlagt på 0,5-0,6m djup.
Får fundera på det här, ett VP-rör för själva genomföringen är ju snyggt men i praktiken blir det ju ingen direkt skillnad mot att dra kabeln direkt genom grundmuren förutom att man får ytterligare en yta att täta
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Finessen är väl att det blir lite mindre skador att fixa på insisdan. Ett 25mm hål istället för ett 60 mm hål.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Dessutom lättare att borra kanske. När grannen o jag borrade ett ~55 mm hål i källaren fick jag stå bakom och med stöd från väggen sätta knäna i hans rygg. :x
Blev ett VP20 genom källarväggen, lätt lutat utåt, tätat med MS-polymer. Detta rör skarvas direkt på 50mm markrör utanför och tätas med lite bröte och silikon eller nåt. Får bli entreprenadfirmans uppgift. Rörets andra ände går in genom garagets vägg nere vid golvet (garaget ligger delvis under mark). Får dra fram el-cheapo kärnborrmaskinen för det hålet så går det som en dans! Genom att ha tillgång till markrörets ena ände går det rimligtvis alltid att dra igenom en ny kabel inifrån och ut (VP20->markrör).
Slutligen bestyckas allting med N1XV 5G2,5. Tätas i VP20-röret med MS-polymer eller liknande.
Slutligen bestyckas allting med N1XV 5G2,5. Tätas i VP20-röret med MS-polymer eller liknande.
Liknande trådar
-
Gammal dörr riven, genomgång till vardagsrummet olika bredd, vad kan göras?
Byggmaterial & Byggteknik -
Strömgenomgång vid installation av induktionshäll
El -
Köpa till besiktningsgenomgång eller ta egen besiktning.
Köpa & Sälja hus -
Rörgenomgång vägg i dusch - behöver råd/tips
Vatten & Avlopp -
Ändra planlösning från genomgångsrum till sovrum
Planlösningar