Som sagt elrör som är genomborade av både spikar och skruv har många av oss sett.

Här kommer en ganska udda genomborrning.

Jag har just rivit ett av våra badrum, och just i kväll har jag kämpat med att försöka få upp avloppsavluftningsröret, ett 3 meter lång gjujärnsrör. Planen var att vinscha upp det en meter i taget på vinden och såga/slå av det. Röret går i en nish som åt 2 håll är byggd av massiv 60mm trä, precis som huset i övrigt, åt övriga sidor går det i en väggfast bokhylla i vårt sovrum, som jag inte vill riva. Därav försöket att få det upp på vinden.

Jga insåg att det satt fast någonstans i nishen. Fram med tigersågen och såga upp ett arbetshål i den massiva träväggen. Just där jag sågade kom en EKRK ledning ut genom väggen. Den har gått till en strömbrytare i det gamla badrummet. Ledninegn härrör från en renovering 1991.

Döm om min förvåning när jag öppnar upp väggen och ser att de har borrat för kabeln rakt igenom gjutjärnsröret i nishen. Det är kabeln som hindrat mig från att vinscha upp röret.

• Kabel i rör 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
:eek: Helt otroligt! :D

Den som gjorde installationen måste ju ha förstört sin borr. :D

//Patrik

Mycket ska man se, den hade platsat i en utbildningsbok för elektriker på hur man inte ska göra.
//Ronny

Och så undrar folk varför det tjatas om att använda en elektriker.... När själv är bäste dräng.

Det där kunde ha blivit hetluft.

Är kuhlo godkänd för genomrörsförläggning?

Den här installationen är inte hempul. Förre ägaren hade inte de praktiska gåvor som behövs för att göra någonting sånt här. Badrumsrenoveringen 91 gjordes av en firma, men troligen av en mindre nogräknad (att dömma av andra saker vi hittat i rivningen nu). Så det är fullt möjligt att detta är gjort av en icke behörig badrumsbyggare.

Det är lite häftigt att se att de på en blind borrning lyckats träffa exakt mitt på röret, minsta snedträff så tror jag att det är teoretiskt omöjligt att borra i ett sådant rör.

Och att han inte, som brukligt är, använde en Irvingborr (trä borr). Men ibland är allt rätt och då fungerar det ;)

Thomas59
niblom skrev:
Och så undrar folk varför det tjatas om att använda en elektriker.... När själv är bäste dräng.

Det är nog få elektriker som klarar en genomrörsdragning som denna. Ser inte vad problemet är. Han verkar ju ha träffat precis på mitten och installlationen i övrigt ser ok ut:)

Om jag kommer ihåg rätt så är EKRK endast godkänt för utanpåliggande och dessutom skall det användas rör som skydd. Jag har svårt att tro att det är en elektriker som gjort det där.

Thomas59
niblom skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så är EKRK endast godkänt för utanpåliggande och dessutom skall det användas rör som skydd. Jag har svårt att tro att det är en elektriker som gjort det där.
Ser faktiskt ut som det sitter ett rör som skydd. Ett vattenledningsrör i gjutjärn det borde väl räcka?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Du får inte använda EKRK överhuvudtaget i våtrum.

Hmm... minst sagt kreativt eller vad man nu ska kalla det! Får definitivt en plats i 'Hall of Fame' av mig.

Menar du kulo i badrum??? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.