675 läst · 14 svar
675 läst
14 svar
Generell fråga om timpris
När börjar hantverkare ta betalt?
Exempel, hade hantverkare nu, jobbade en timme hos oss för ett litet arbete, han fakturerade mig 4 timmar. Han skrev innan "kort arbete, max 30 minuter /1 timme". Då berättar han att han bor i Eskilstuna och behövde köra till Tyresö (där jag bor).
Jag hade ju hellre sett han säga då att det tar 4 timmar, för nu skapar det ju endast frustration och inte en chans då att jag betalar 4 timmar. När jag nämnde det så sa han också att han behövde stanna och köpa något för att kunna göra jobbet. Men varför säger du då 1 timme?
Är bara intresserad om det är standard att säga arbetstiden separat från den fakturererbara tiden?
Exempel, hade hantverkare nu, jobbade en timme hos oss för ett litet arbete, han fakturerade mig 4 timmar. Han skrev innan "kort arbete, max 30 minuter /1 timme". Då berättar han att han bor i Eskilstuna och behövde köra till Tyresö (där jag bor).
Jag hade ju hellre sett han säga då att det tar 4 timmar, för nu skapar det ju endast frustration och inte en chans då att jag betalar 4 timmar. När jag nämnde det så sa han också att han behövde stanna och köpa något för att kunna göra jobbet. Men varför säger du då 1 timme?
Är bara intresserad om det är standard att säga arbetstiden separat från den fakturererbara tiden?
Står det något om restid på fakturan?
Eftersom det tar ca 1,5 timme att ta sig från Eskilstuna till Tyresö så blir det 3 timmar t.o.r.
Så fyra timmar totalt är rätt.
Edit: Eller vem har du tänkt ska betala restiden? En hantverkares arbetsplats är dennes kontor, det är därifrån hantverkaren utgår ifrån varje arbetsuppdrag.
Det bästa och det som är det enda rätta för att skatteverket ska godkänna ROT-avdrag är att det är en separat post på fakturan som heter restid (eller liknande) eftersom det bara är faktisk arbetstid hos kunden som är ROT-berättigad.
Eftersom det tar ca 1,5 timme att ta sig från Eskilstuna till Tyresö så blir det 3 timmar t.o.r.
Så fyra timmar totalt är rätt.
Edit: Eller vem har du tänkt ska betala restiden? En hantverkares arbetsplats är dennes kontor, det är därifrån hantverkaren utgår ifrån varje arbetsuppdrag.
Det bästa och det som är det enda rätta för att skatteverket ska godkänna ROT-avdrag är att det är en separat post på fakturan som heter restid (eller liknande) eftersom det bara är faktisk arbetstid hos kunden som är ROT-berättigad.
Redigerat:
Men varför anlitar du en som bor 1,5 timme bort?
Vem skulle annars betala restiden?
Vem skulle annars betala restiden?
Men?M mrbure skrev:
Hantverkaren måste ju komma hem till dig om denne ska göra jobb hemma hos dig?
Man kan såklart avtala om att restiden/milkostnad inte ska faktureras separat. Men då blir, självklart, timpriset på plats helt annorlunda.
Anledningen till att många, i princip alla skulle jag tro, hantverkare tar betalt för restid är nog tvådelad:
1) Det blir en mer rimlig fakturering för olika kunder. Att det kostar mer för kunden som är längre bort tycker nog de flesta är rimligt.
2) Många kunder frågar (vilket jag såklart förstår) om timpriset när de vill beställa jobb. Materialpriset är som vi alla vet svårare att få svar på (se hela diskussionen om listpriser, påslag, kick-back osv.). Men timpriset är ju lätt att jämföra mellan olika företag (sen säger det väldigt lite...är den som är 20kr dyrare per h samtidigt 10% snabbare? eller tvärtom? osv). Då blir det svårt att vara företaget med högt timpris men inga framkörningsavgifter/restider etc.
Det är hans arbetstid att ta sig till dig. Det är inte separat från fakturerad tid.M mrbure skrev:När börjar hantverkare ta betalt?
Arbetstid separat från fakturerad tid har man vid tex minimifakturering. Typiskt exempel är att företaget tar minst 2h betalt, oavhsett storlek på jobb. tar då jobbet 40 minuter så fakturerar man ändå 2h. Detta måste då kommuniceras till kund innan.
I ditt fall borde hantverkaren ha sagt något i stil med: ca 1h på plats, sen körningen+hämta material på det. Eller liknande. Kanske beroende på jobb o situation hade det också varit snyggt av honom att ha en dialog med dig kring när jobbet kunde göras/om han kunde ta det när han ändå var åt det hållet etc (så att du kunde delat på reskostnaden med andra kunder).
Men att det kostar dig att få hem hantverkaren till dig är inget konstigt alls, fullt normalt.
Detta är en viktig poäng. Självklart går det inte för alla jobb, men så ofta möjligheten finns diskuterar jag detta med mina kunder. Passar inte för alla alltid såklart, men då har de åtminstone fått chansen.Stefan N skrev:
Det här är exakt som det borde göras;Daniel_N skrev:Det är hans arbetstid att ta sig till dig. Det är inte separat från fakturerad tid.
Arbetstid separat från fakturerad tid har man vid tex minimifakturering. Typiskt exempel är att företaget tar minst 2h betalt, oavhsett storlek på jobb. tar då jobbet 40 minuter så fakturerar man ändå 2h. Detta måste då kommuniceras till kund innan.
I ditt fall borde hantverkaren ha sagt något i stil med: ca 1h på plats, sen körningen+hämta material på det. Eller liknande. Kanske beroende på jobb o situation hade det också varit snyggt av honom att ha en dialog med dig kring när jobbet kunde göras/om han kunde ta det när han ändå var åt det hållet etc (så att du kunde delat på reskostnaden med andra kunder).
Men att det kostar dig att få hem hantverkaren till dig är inget konstigt alls, fullt normalt.
Specifiera innan hur det inkluderas i priset.
Jag tycker fortfarande att transporttid ska debiteras annorlunda än faktiskt arbetad tid!
Hade en snubbe via hygglo som kom hit och spräckte lite berg (minsta tid var 4h), efter två timmar så frågade han om jag ville ha mer utfört då till min förvåning det inte förmedlats någonstans att transporttid på två timmar på hans jobb 😂
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 157 inlägg
Restid kan debiteras annorlunda med exempelvis framkörning inom kommun eller ren milersättning. Dock är det enklare att utgå ifrån att all tid en hantverkare lägger på din beställning kommer debiteras enligt timpriset ni är överens om. Om Eskilstuna Bygg anlitas av en Tyresöbo så måste hen ju på något sätt ersättas för att ta sig till Tyresö.
På en offert bör det stå att resekostnad tillkommer. Men har ni inget bättre avtal så får ni komma överens om vad som är skäligt.
Det blir spännande att höra vad du tycker när du anlitar rörmokare eller elektriker och ska betala 400kr för servicebil.
På en offert bör det stå att resekostnad tillkommer. Men har ni inget bättre avtal så får ni komma överens om vad som är skäligt.
Det blir spännande att höra vad du tycker när du anlitar rörmokare eller elektriker och ska betala 400kr för servicebil.
Moderator
· Stockholm
· 53 067 inlägg
Det vore ologiskt. Timdebiteringen skall ju täcka hantverksfirmans "kostnader" inkl. viss vinst för firman. Kostnaden består i huvudsak av lönekostnader (lön, arebetsgivaravgifter, försäkringar, pensionsavsättning osv.) för hantverkaren som utför arbetet, och till det läggs en andel av firmans fasta kostnader. Dessa kostnader är ju lika stora om hantverkaren står och spikar hos dig eller sitter i bilen på väg till dig.M mrbure skrev:
Det kan finnas undantag i vissa branscher där man ex. har avsevärda slitagekostnader på maskiner när arbete utförs. Då är det logiskt motiverat att räkna olika på restidskostnader och faktiskt arbetad tid.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 157 inlägg
Håller med om att den prissättningen inte håller.
Hur tycker du att restidskostnaden ska debiteras?
Ska restidskostnaden vara inbakad i timkostnaden?
Hur lång restid ska vara inbakad i arbetstiden?
Exempel med fyra personer:
A bor 1 km från firmaA, tar in en hantverkare för 4 timmar.
B bor 1 km från firmaA, tar in en hantverkare för 1 timme.
C bor 150 km från firmaA, tar in en hantverkare för 4 timmar.
D bor 150 km från firmaA, tar in en hantverkare för 1 timme.
Ska person A & C betala samma pris?
Ska person B & D betala samma pris?
Varför?
Ska person A & D betala samma pris?
Varför?
Ska restidskostnaden vara inbakad i timkostnaden?
Hur lång restid ska vara inbakad i arbetstiden?
Exempel med fyra personer:
A bor 1 km från firmaA, tar in en hantverkare för 4 timmar.
B bor 1 km från firmaA, tar in en hantverkare för 1 timme.
C bor 150 km från firmaA, tar in en hantverkare för 4 timmar.
D bor 150 km från firmaA, tar in en hantverkare för 1 timme.
Ska person A & C betala samma pris?
Ska person B & D betala samma pris?
Varför?
Ska person A & D betala samma pris?
Varför?