Hejsan,

Till att börja med så är jag väldigt ny i detta så rätta mig mer än gärna om jag säger något felaktigt.

Vi har nyligen flyttat in i ett hus (relativt nybyggt) som har bergvärme (Bosch compress 5000 9 lwm). Huset värms via golvvärme.

Som jag uppfattar det så finns det endast en utegivare till värmepumpen.

Vidare finns det inte några installerade termostater i varje rum utan man kan vrida på ”hattar” direkt vid fördelaren.

Då till mina frågor:

1: Uppfattar jag det korrekt att värmen inomhus kan finjusteras genom att montera en rumsgivare till värmepumpen, som i sin tur justerar börvärdet, dock uppfattar jag det bara som att man kan ha en rumsgivare per krets från värmepumpen så detta fungerar endast på ett redan injusterat system?

2: Andra sättet att finjustera varje enskilt rum kan vara genom att montera termostater i varje rum som sedan justerar termostaterna på fördelaren (se bild på hur det ser ut hos mig).

3: Har jag uppfattat det korrekt att man kan strunta i både 1 och 2 och ställa termostaterna på max på fördelaren (visst är det i utskruvat läge?) och sedan endast ställa in så man får korrekt värme i huset via de övre injusteringsventilerna, där det rummet som behöver mest värme ska ha maximalt flöde, som enligt thermotech är 5.5 varv skruvat? Detta så att man utnyttjar all värme från värmepumpen så den producerar så låg temperatur som möjligt för korrekt värme i huset.

4: Som jag har uppfattat det så borde fråga 3 alltid göras och sedan kan man installera 1 och 2 som komplement om man önskar det?

Ursäkta de röriga frågeställningarna.

Tack på förhand!

Hälsningar,
Oscar
 
  • Fördelare för golvvärme med justerbara ventilkåpor och blå rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Japp det billigaste å bästa är att strypa in golvvärmen s så man blir nöjd med värmen, längsta slingan mest utskruvad å kortaste minst utskruvad. När alla slingor på returen är lika varm har man samma flöde igenom slangen men det kan ju vara rum man vill ha lite kallare i tex sovrum så kan man strypa det lite extra. Jag tycker man kan ha en innomhusgivare centralt placerad i huset som reglerar inomhustempraturen lite ex då solen värmer lite mer på vår och höst.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
V Vector skrev:
Japp det billigaste å bästa är att strypa in golvvärmen s så man blir nöjd med värmen, längsta slingan mest utskruvad å kortaste minst utskruvad. När alla slingor på returen är lika varm har man samma flöde igenom slangen men det kan ju vara rum man vill ha lite kallare i tex sovrum så kan man strypa det lite extra. Jag tycker man kan ha en innomhusgivare centralt placerad i huset som reglerar inomhustempraturen lite ex då solen värmer lite mer på vår och höst.
Tack för svar, ja, lite så jag tänker också. En fråga dock, vad är skillnaden på att justera flödet och att skruva på termostaten?

Samt verkar det (enligt ritningen) inte vara den längsta slingan som ska ha högst flöde, utan den med högst tryckfall (se bild)

Men tänkte att jag utgår från den tabellen och sedan gör jag justeringar utifrån det.
 
  • Tabell och diagram över värmebehov, rumstemperatur, golvvärme och flöde samt instruktioner för injustering av ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att skruva på hatten också men då är det lätt att om någon är där så kan det lätt ändrats till ett annat värde och varvena som finns i schemat är varv skruvat på injusteringsventilerna. Absolut, använd schemat du för dom varv dom räknat på men jag menade rent allmänt att en bra början om man inte har ett schema är att alla returer är lika varma..... Tänk vilka pengar du sparar genom att inte köpa en massa prylar för golvvärmen å slippa en massakrångel i framtiden medställdon som ger upp osv. Bra va.....
 
V Vector skrev:
Det går att skruva på hatten också men då är det lätt att om någon är där så kan det lätt ändrats till ett annat värde och varvena som finns i schemat är varv skruvat på injusteringsventilerna. Absolut, använd schemat du för dom varv dom räknat på men jag menade rent allmänt att en bra början om man inte har ett schema är att alla returer är lika varma..... Tänk vilka pengar du sparar genom att inte köpa en massa prylar för golvvärmen å slippa en massakrångel i framtiden medställdon som ger upp osv. Bra va.....
Ja precis! Så att justera på injusteringsventilerna och termostaterna ger samma effekt? Då är det ju som du säger bättre med ventilerna så slipper man att någon kan pilla. Ja, kommer nog bara justera på alla ventiler och ha alla termostater på Max och strunta i att montera rumstermostater eller innegivare till VP (känns inte innegivare överflöd i golvvärme som är gjuten då systemet är ganska trögt?).

Stort tack för hjälpen, nu förstår jag lite bättre hur det fungerar.
 
Ja du kan montera givare i varje rum. Det finns numera även trådlösa vilket gör att du slipper kabeldragning.

Jag kan dock säga att vi tog bort alla givarna och kalibrerade/justerade för hand tills vi hittade en bra nivå. Egentligen går det ut på att justera över en månads tid typ, tills det är bravarmt. Det är inte svårt. Behövs bara tålamod.

Givaren som du har ute gör att bergvärmepumpen vet hur varmt vatten den ska skapa. Genom att du anger en värmekurva så säger du att vid x grader utomhus så ska y varmt vatten skickas fram.
Bergvärmepumpen vet också hur varmt vatten som skickas fram.

Så det är absolut vanligt med en utomhusgivare.
 
V Vector skrev:
Det går att skruva på hatten också men då är det lätt att om någon är där så kan det lätt ändrats till ett annat värde och varvena som finns i schemat är varv skruvat på injusteringsventilerna. Absolut, använd schemat du för dom varv dom räknat på men jag menade rent allmänt att en bra början om man inte har ett schema är att alla returer är lika varma..... Tänk vilka pengar du sparar genom att inte köpa en massa prylar för golvvärmen å slippa en massakrångel i framtiden medställdon som ger upp osv. Bra va.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.