3 183 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Gemensam Nolla?
en sökning på "delad 3-fasgrupp" bör ge dig svar. det har avhandlats femtielva gånger, men sammanfattat så, JA det går att göra så under vissa omständigheter.
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Om man gör det rätt (3 OLIKA faser) så blir det inte för stor ström i nollan. Men om du läser de olika trådar som skrivits här om det så ser du att det kan gå att göra det. Men om det överhuvudtaget går att få fram separata kablar så är det att föredera.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Säg åt din elektriker att läsa på lite om grundlig trefaslära.andersmc skrev:
(Fast han har rätt i att det kan hända om man gör fel.)
//Patrik
TS kanske bara har 1-fas att tillgå, och då har elektrikern rätt med 3 nollor. Låter som det eftersom han ska ha tvätt och tumlare i köket, förmodligen lägenhet då 1-fas inte är helt ovanligt.
Har du 3 olika faser kan de dela nolla.
Har du 3 olika faser kan de dela nolla.
Nu blir det intressant. "Min elektriker" är alltså en behörig elektriker, med egen firma sedan minst tjugo år. Ska jag förutsätta att han inte vet vad han håller på med?Patrik_Hed skrev:
På forumet finns flera tusen inlägg där behöriga elektriker skriver: "låt bli det där, det är ingenting för amatörer, ta dit en behörig elektriker så det blir riktigt gjort, det kan bli livsfarligt annars".
Men jag kan inte lita på en slumpmässigt vald, behörig elektriker? Så ska jag ha ett eljobb gjort så räcker det inte med EN behörig, jag måste ha en fem-sex stycken och låta dem rösta om vad som gäller?
Moderator
· Stockholm
· 52 283 inlägg
Jag kan tänka mig att efterssom lösningen iofs. är tillåten, men inte anses lämplig annat än i nödfall så kanske en del elektriker bara drar till med "det är förbjudet" för att slippa diskutera i gränslandet.
När det gäller just kombinationen med spishäll och lös ugn så är det ju mer eller mindre standard att göra så idag, men det finns en massa andra sammanhang där det bör undvikas.
När det gäller just kombinationen med spishäll och lös ugn så är det ju mer eller mindre standard att göra så idag, men det finns en massa andra sammanhang där det bör undvikas.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg