Ska koppla in disk-, tvättmaskin samt en torktumlare i köket.
Kan jag koppla in dom på varsin fas med gemensam Nolla?
Det skulle underlätt kabeldragningen avsevärt då det skulle räcka med att dra en 5-ledare eller måste jag dra tre 3-ledare?

en sökning på "delad 3-fasgrupp" bör ge dig svar. det har avhandlats femtielva gånger, men sammanfattat så, JA det går att göra så under vissa omständigheter.

Enligt min elektriker så får man inte göra så. Det ska vara en separat nolla till var fas. Förklaringen var att annars kunde returströmmen bli för stor i noll-ledaren, så den blev överhettad.

Om man gör det rätt (3 OLIKA faser) så blir det inte för stor ström i nollan. Men om du läser de olika trådar som skrivits här om det så ser du att det kan gå att göra det. Men om det överhuvudtaget går att få fram separata kablar så är det att föredera.

andersmc skrev:
Enligt min elektriker så får man inte göra så. Det ska vara en separat nolla till var fas. Förklaringen var att annars kunde returströmmen bli för stor i noll-ledaren, så den blev överhettad.
Säg åt din elektriker att läsa på lite om grundlig trefaslära. ;)

(Fast han har rätt i att det kan hända om man gör fel.)
//Patrik

TS kanske bara har 1-fas att tillgå, och då har elektrikern rätt med 3 nollor. Låter som det eftersom han ska ha tvätt och tumlare i köket, förmodligen lägenhet då 1-fas inte är helt ovanligt.
Har du 3 olika faser kan de dela nolla.

Det är ingen lgh det är ett hus... Men det kvittar i detta fall.
Efter att sökt och hört mig för så kopplade jag det med 3 faser i grupp med gemensam nolla och jord.

Tack för hjälpen!

Patrik_Hed skrev:
Säg åt din elektriker att läsa på lite om grundlig trefaslära. ;)

(Fast han har rätt i att det kan hända om man gör fel.)
//Patrik
Nu blir det intressant. "Min elektriker" är alltså en behörig elektriker, med egen firma sedan minst tjugo år. Ska jag förutsätta att han inte vet vad han håller på med?
På forumet finns flera tusen inlägg där behöriga elektriker skriver: "låt bli det där, det är ingenting för amatörer, ta dit en behörig elektriker så det blir riktigt gjort, det kan bli livsfarligt annars".
Men jag kan inte lita på en slumpmässigt vald, behörig elektriker? Så ska jag ha ett eljobb gjort så räcker det inte med EN behörig, jag måste ha en fem-sex stycken och låta dem rösta om vad som gäller?

Jag kan tänka mig att efterssom lösningen iofs. är tillåten, men inte anses lämplig annat än i nödfall så kanske en del elektriker bara drar till med "det är förbjudet" för att slippa diskutera i gränslandet.

När det gäller just kombinationen med spishäll och lös ugn så är det ju mer eller mindre standard att göra så idag, men det finns en massa andra sammanhang där det bör undvikas.

andersmc skrev:
Men jag kan inte lita på en slumpmässigt vald, behörig elektriker? Så ska jag ha ett eljobb gjort så räcker det inte med EN behörig, jag måste ha en fem-sex stycken och låta dem rösta om vad som gäller?
Ja, precis så! :p:D

//Patrik

Vad gäller frågan MC Anders och hur vet du att elektrikerna är behöriga? Samt vilken behörighet har de, allmän eller begränsad?

Har han egen firma och jobbat 20år får man väl hoppas att han vet vad han snackar om. TS kanske bara har 1fas in i centralen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.