1 248 läst · 15 svar
1k läst
15 svar
Gegg kvar i maskin efter varje diskning
Sida 1 av 2
Har en Asko DBI1248IB.W. Nästan alltid efter varje diskning ligger det kvar sörja längst ner i maskinen, och eftersom maskinen öppnar sig när den är klar och fläktar blir resultatet att det luktar lite unket i köket.
Jag gjorde rent vattenlåset och hela avloppet ner i plattan med rensband m,m. Så vattnet rinner undan fint, jag tog även bort avloppsslangen och gjorde rent den inuti. Så frågan här hur kan detta komma sig? Finns det någon backventil någonstans som inte fungerar så att det vatten som står i avloppsslangen rinner tillbaka när maskin slår av tex?
Tips mottages.
Jag gjorde rent vattenlåset och hela avloppet ner i plattan med rensband m,m. Så vattnet rinner undan fint, jag tog även bort avloppsslangen och gjorde rent den inuti. Så frågan här hur kan detta komma sig? Finns det någon backventil någonstans som inte fungerar så att det vatten som står i avloppsslangen rinner tillbaka när maskin slår av tex?
Tips mottages.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet
För avloppsrensning
149 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 2 955 inlägg
Sörjan kommer väl från era tallrikar, börja skölja av innan isättning?
Sörjan kan väl bara komma från två möjliga ställen? Antingen ställs disken in med för mycket matrester eller så är maskinen "genomskitig internt" och kräver rengöring. Om du kör maskinen tom, blir det sörjigt även då?
Mängden disk på maskinen är i paritet med vad alla andra maskiner klarar av utan detta. Det är tydligt att det har runnit tillbaka något, dock så är mängden gegg mindre men fortfarande finns den där.Alfredo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 759 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 759 inlägg
Vilket program och temperatur brukar du välja?
Alla dessa moderna lågtemperaturprogram klarar inte av att hålla maskinen ren inuti utan måste kompletteras med högtemperaturprogram då och då.
Även ett sämre diskmedel kan göra så att det blir dåligt rent inuti.
Är avloppsslangen böjd uppåt så att översta delen är väldigt nära bänkskivan?
Alla dessa moderna lågtemperaturprogram klarar inte av att hålla maskinen ren inuti utan måste kompletteras med högtemperaturprogram då och då.
Även ett sämre diskmedel kan göra så att det blir dåligt rent inuti.
Är avloppsslangen böjd uppåt så att översta delen är väldigt nära bänkskivan?
Ditt avlopp rinner in i maskinen istf ut i gatan, blir lukten kraftigare när någon spolat efter en omfattande kackning?J joelfro skrev:Har en Asko DBI1248IB.W. Nästan alltid efter varje diskning ligger det kvar sörja längst ner i maskinen, och eftersom maskinen öppnar sig när den är klar och fläktar blir resultatet att det luktar lite unket i köket.
Tips mottages.
<du har inte använt tillräckligt mångaJ joelfro skrev:
troligvis är det för att du använder program med för låg temperatur tex ECO-programmet
Renoverare
· västra götaland
· 734 inlägg
har du fyllt på maskinsalt?