Jag ska slipa lite ojämnheter på betonggolv med fattigmans betongslip.
Funderar på att göra en vattenskrubber av min billiga grovdammsugare...
Grovdammsugaren är gjord för att kunna suga vatten, så vattenbiten är inget bekymmer.
Frågan är då om den orkar suga via vattnet, eller om vattnet måste vara på tryckande sidan av fläkten.
Tanken är alltså att förlänga det ordinarie (svarta) inloppet med lämplig slang/rör (röd) ned mot botten.
Fylla i lite vatten och låta det man suger åka genom vattnet.
Funkar, funkar inte?
Är det värt att prova?
Funderar på att göra en vattenskrubber av min billiga grovdammsugare...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovdammsugaren är gjord för att kunna suga vatten, så vattenbiten är inget bekymmer.
Frågan är då om den orkar suga via vattnet, eller om vattnet måste vara på tryckande sidan av fläkten.
Tanken är alltså att förlänga det ordinarie (svarta) inloppet med lämplig slang/rör (röd) ned mot botten.
Fylla i lite vatten och låta det man suger åka genom vattnet.
Funkar, funkar inte?
Är det värt att prova?
En normal dammsugare ligger mellan 20 -30 kPa i undertryck, dvs c:a 200 till 300 cm vattenpelare.
Om man täcker mynningen på sugsidans förlängda rör med 5cm så har man inte tappat så mycket sugeffekt (0,5 kPa).
Frågan är även hur bra betongdammet avkiljs/stannar i vattnet.
Om man täcker mynningen på sugsidans förlängda rör med 5cm så har man inte tappat så mycket sugeffekt (0,5 kPa).
Frågan är även hur bra betongdammet avkiljs/stannar i vattnet.
Testat, det funkar.
Dock hårfint med vattennivån, en djupare tunna/behållare hade varit bättre än den jag har...
Det som ställer till det är skumning, men det blir bara ett problem vid för mycket vatten i behållaren.
Sugkraften var det inget problem med.
Googlade fram att riktiga maskiner för detta använder skumdämpare, som man häller i vattnet.
Avskiljningen skulle nog bli bättre om man hade en ring i botten av behållaren som släppte ut/in (beror på hur man ser det) med jämnare spridning.
Dock hårfint med vattennivån, en djupare tunna/behållare hade varit bättre än den jag har...
Det som ställer till det är skumning, men det blir bara ett problem vid för mycket vatten i behållaren.
Sugkraften var det inget problem med.
Googlade fram att riktiga maskiner för detta använder skumdämpare, som man häller i vattnet.
Avskiljningen skulle nog bli bättre om man hade en ring i botten av behållaren som släppte ut/in (beror på hur man ser det) med jämnare spridning.