7 519 läst · 10 svar
8k läst
10 svar
Gasspis eller induktion - miljöpåverkan?
Hej!
Vi står i begrepp att bygga om köket och jag har alltid velat ha gasspis. Nu är det dock så att faktorn miljöpåverkan har kommit in i bilden och det kan jag inte riktigt bedöma själv. Hur dålig är normalgasen (gasol) för miljön jämfört med den el jag köper (helt vind/vattenframställd). Finns det andra typer av gaser, exempelvis biogas, på tub?
//Per
Vi står i begrepp att bygga om köket och jag har alltid velat ha gasspis. Nu är det dock så att faktorn miljöpåverkan har kommit in i bilden och det kan jag inte riktigt bedöma själv. Hur dålig är normalgasen (gasol) för miljön jämfört med den el jag köper (helt vind/vattenframställd). Finns det andra typer av gaser, exempelvis biogas, på tub?
//Per
Ja, det är ju just det jag vill reda ut. Gasol är ju fossil, lika illa som att köra bil på bensin, eller? Det vore intressant att veta om det idag finns biogas på tub som man kan köra sin gasspis på. Då är ju klimatavtrycket reducerat till produktionen och transporterna.John J skrev:
Det bästa är väl att köra el om du är rädd för "klimatavtrycket".
Gasol (som består av lätta kolväten) produceras av petroleum. Gillar du inte detta, bör du nog välja induktion.
El distribueras för övrigt med en minimal klimatpåverkan (om man bortser från fula kraftledningsgator). Biogas måste transporteras på sämre sätt.
Gasol (som består av lätta kolväten) produceras av petroleum. Gillar du inte detta, bör du nog välja induktion.
El distribueras för övrigt med en minimal klimatpåverkan (om man bortser från fula kraftledningsgator). Biogas måste transporteras på sämre sätt.
Redigerat:
Mmm, jag har nog själv kommit fram till detta nu. Biogas verkar inte gilla (funkar inte helt enkelt) att komprimeras tillräckligt för att man kan transportera den på flaska. Vore dock bra. Vem tjatar man på tro? AGA?
Dock verkar många säga (tillverkare självklart, men andra också) att mijöpåverkan från gasol är "mycket liten" eller snarlikt uttryckt. Jämfört med en helt annan sak, kolgrillning, sägs gasol till och med vara avsevärt bättre än kol. Men det är ju en helt annan sak.
Dock verkar många säga (tillverkare självklart, men andra också) att mijöpåverkan från gasol är "mycket liten" eller snarlikt uttryckt. Jämfört med en helt annan sak, kolgrillning, sägs gasol till och med vara avsevärt bättre än kol. Men det är ju en helt annan sak.
Det fanns en fransman på 70-talet som höll på med egen gastillverkning från komposthög. Om det var "på riktigt" eller ren foliehattsvetenskap vet jag inte, men det finns en del att läsa på internet. Sök på "Jean Pain", finns också en video i två delar..
http://www.youtube.com/watch?v=JHRvwNJRNag
Hade det fungerat hade det ju varit helt kanon.. men å andra sidan gör det väl kanske inte det, eftersom ingen idag håller på med det.
http://www.youtube.com/watch?v=JHRvwNJRNag
Hade det fungerat hade det ju varit helt kanon.. men å andra sidan gör det väl kanske inte det, eftersom ingen idag håller på med det.
Nja... jag vet inte om det stämmer? Visserligen blir röken renare med gasol jämfört med kol. Men kol kommer från en förnyelsebar källa, gasol från en fossil.
Kol tillför heller ingen "ny" (eller gammal om man så vill...) koldioxid i kretsloppet, det gör gasol.
Kol tillför heller ingen "ny" (eller gammal om man så vill...) koldioxid i kretsloppet, det gör gasol.
Är det träkol eller uppgrävd kol du menar?eviljava skrev:
Det du skriver ovan är nog giltigt för träkol men överväldigande majoriteten av världens kolanvändning är det som man brutit upp ur gruvor o(brun-, stenkol och antracit) och det är i högsta grad fossilt och tillför koldioxid till atmosfären :S
Mitt svar gällde frågan om gasol- kontra kolgrillning.tompaah7503 skrev:
Mig veterligen grillar man inte med stenkol...