Hej,

Har en Volvo V60 laddhybrid som vi laddar med en Garo laddbox som vi installerat hemma.

Noterade häromdagen att boxen pendlade mellan laddar och redo konstant, fick dra ur kontakten för att lösa det och det har hänt någon gång till. Hur felsöker jag vad som är fel och hur kan detta påverka komponenterna i huset eller bilen?

Är det fel forum för frågan ber jag om ursäkt men tänkte någon kunnig fanns här för svar till denna fråga.

Med vänlig hälsning,
MO
 
Det är väl bilen som begär laddning så det borde va den som strular?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är väl bilen som begär laddning så det borde va den som strular?
Är det helt säkert? Hur verifierar jag det isåfall?
 
Det är nog en fråga för Volvo. Dom lär kunna ge ett svar alt. köra något diagnosverktyg på din bil.
 
E etompau skrev:
Det är nog en fråga för Volvo. Dom lär kunna ge ett svar alt. köra något diagnosverktyg på din bil.
Skall se om de vill kan göra någon felsökning på min beskrivning och inte bara hänvisar till laddtillverkaren.
 
R
Allt beror på vilken sorts och var den sitter belastningsvakten , hur det är kopplat vad den kopplar ur e.t,c
Nu har jag inte direkt kunskap om laddarna , om don kopplar ner laddeffekten eller inte , om så är måste den känna av totalen
i mätarskåpet eller i huvudcentralen för att fungera på rätt sätt
Hur är det med din laddare , är det en med vakt i sig eller
 
R rävlyan skrev:
Allt beror på vilken sorts och var den sitter belastningsvakten , hur det är kopplat vad den kopplar ur e.t,c
Nu har jag inte direkt kunskap om laddarna , om don kopplar ner laddeffekten eller inte , om så är måste den känna av totalen
i mätarskåpet eller i huvudcentralen för att fungera på rätt sätt
Hur är det med din laddare , är det en med vakt i sig eller
Laddaren är utan effektvakt från början men då hade vi ännu mer problem att säkringar gick när bil laddade. Sedan installerade en elektriker en effektvakt som sitter i elskåpet.
 
R
Någon har inte kollat upp ordentligt vad totalen på faserna är , inte första gången som problem uppstår när laddare för bilar kommer till
Ok rätt plats för totalen då . är det huvudsäkringen för laddaren som går för dig , på vilket sätt sänker laddaren belastningen i steg neråt , finns det någon manual att hämta någonstans , sen beror det mycket på vilken fas som laddaren ligger på .
Skulle inte förvåna mig L1 , för att få till det så måste en loggning av belastningen bli till , då först får du reda på vad kan göras , en loggning talar om all belastning per fas och klockslag .
Då syns det när ni kokar mat, värmepump , VVB drar ( den kanske är 2 fas ) allt med klockslag
 
R rävlyan skrev:
Någon har inte kollat upp ordentligt vad totalen på faserna är , inte första gången som problem uppstår när laddare för bilar kommer till
Ok rätt plats för totalen då . är det huvudsäkringen för laddaren som går för dig , på vilket sätt sänker laddaren belastningen i steg neråt , finns det någon manual att hämta någonstans , sen beror det mycket på vilken fas som laddaren ligger på .
Skulle inte förvåna mig L1 , för att få till det så måste en loggning av belastningen bli till , då först får du reda på vad kan göras , en loggning talar om all belastning per fas och klockslag .
Då syns det när ni kokar mat, värmepump , VVB drar ( den kanske är 2 fas ) allt med klockslag
Den säkring som går är en av huvudsäkringarna i säkringsskåpet på huset, ingen annan säkring går. Det som är installerat är Elmätare 3-fas 65A ST M-BUS men jag vet inte exakt vilken artikel samt http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/laddstationer/laddbox/utg-laddbox-t2fk-22kw-jfb-b
Är inte idén med elmätaren och laddboxen att den skall gå ner i laddström om det är något annat som tar effekt som gör att säkringarna inte klarar det?
 
Jag tittade lite snabbt i bruksanvisningen med installationsmanual. Där är ju en del inställningar som skall göras när du installerar effektbegränsning. Du kanske borde kolla att elektrikern har ställt in det rätt.

Du skriver att de har installerats en elmätare med modbus (krav för effektbegränsningen). Men är den installerad som en extra elmätare? Eller är det husets elmätare?

Att den pendlar som du beskriver, indikerar ju att effektbegränsaren antingen är trasig eller felkonfigurerad. Lite som att den inte tar hänsyn till den ström som laddaren tar, innan den tillåter höjning av laddströmmen. och därefter ser att det dras för mycket, reglerar ned igen osv.
 
H hempularen skrev:
Jag tittade lite snabbt i bruksanvisningen med installationsmanual. Där är ju en del inställningar som skall göras när du installerar effektbegränsning. Du kanske borde kolla att elektrikern har ställt in det rätt.

Du skriver att de har installerats en elmätare med modbus (krav för effektbegränsningen). Men är den installerad som en extra elmätare? Eller är det husets elmätare?

Att den pendlar som du beskriver, indikerar ju att effektbegränsaren antingen är trasig eller felkonfigurerad. Lite som att den inte tar hänsyn till den ström som laddaren tar, innan den tillåter höjning av laddströmmen. och därefter ser att det dras för mycket, reglerar ned igen osv.
Jag pratade just med elektrikern som installerade laddboxen, inte han som installerade effektvakten. Han skall komma ut och titta på någon del av laddboxen gällande att den hoppat mellan statusar och han sa samma sak om effektvakten att man måste ställa in den rätt och installera rätt för att det skall fungera så frågan är om det är gjort. Skall se efter jobbet idag om jag kan titta på den och begripa själv om korrekt inställningar och installation är gjort.
 
R
D DjKool skrev:
Den säkring som går är en av huvudsäkringarna i säkringsskåpet på huset
Inte på huset får jag hoppas , det är den totala belastningen på just den säkring som gör att den säger upp sig
En snabbkoll kan du göra genom att se vilken propp det som går , sitter nog 3 st i skåpet , 1 2 3 där troligtvis är 1 2 3 i din cental med , vanliga proppar så är den översta raden 1 och neråt , på en automat central så är 1 första säkringen och nästa 2
osv , den fjärde är 1 igen osv , se efter vad du har på den säkringen , spis ugn panna VP vägguttag med mycket på osv
Det kan gå att plocka om i centralen så det blir jämnare belastning eller låg på just den säkringen
Bra att du ser till att kolla upp om laddaren är konfiguerad rätt med
 
Kan tillägga att jag har också en V60 hybrid (2018 års modell, alltså inte nya V60). Jag laddar via vanlig schucko kontakt 16A. Jag har 25A huvudsäkring. Mest beroende på att bergvärmen kan teoretiskt dra mer än 16A om allt tillskott skulle gå samtidigt som kompressorn. Det har aldrig hänt. Men bergvärmen är säkrad 20A pga. det, och 25A huvudsäkring.

Jag har kört så i snart 1 år, utan problem.
 
Kan tillägga att installatör av laddbox kommer byta den på råd av Garo då det kan vara styrenheten som strular.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.