Hej,

jag har fått en Garo GLB laddbox 22 kW med lastbalansering installerad av behörig elektriker.

När jag tittar i appen till boxen så kan jag se nuvarande ström och kW förbrukning samt historik. Problemet är att det är hela hushållets data som visas och inte bara det som går ut till bilen.

Det här verkar väldigt märkligt för mig, är det någon som har samma produkt och kan bekräfta om detta är fel eller inte? Jag förutsatte att jag skulle kunna se relevant momentan data och historik av laddström!

Garo support har inte svarat efter en vecka så prövar min lycka här också.
 
  • Gilla
Hennerfors
  • Laddar…
Det låter som laddboxens 2 energimätare har blivit korskopplade på något sätt.
 
Har du fått rätsida på problemet? Båda energimätarna kopplas till samma kontakt på kretskortet. Kan du möjligen vara så att den i ditt elskåp är felprogrammerad?
 
Inte fått rätsida på detta ännu, supporten svarar inte heller på min fråga.

Det är Garos energimätare, vet inte hur den blev programmerad, det gjorde elektrikern.
 
Här är videoinstruktion som min elektriker följer, kan ju inte vara fel att dubbelkolla att du är rätt
 
  • Gilla
ppoonnttuuss
  • Laddar…
Ser du värdena för lastbalaseringen på websidan? I mitt fall hade inte adressen ändrats så både den externa och interna mätaren hade id 1, med resultat att de skrev över varandras värden til och från. Tack random_name för videon den löste mitt problem :)

Det är inte så annars att du inte har någon intern mätare i laddboxen? Enligt manualen så verkar det vara fullt möjligt att köra lastbalaserat utan interna mätaren också.
 
Ändrade också adressen till 002, det var på 001 innan. Det hade dock bara effekten att jag ju inte ser någon förbrukning i appen alls.

Alltså, jag antar att jag har en internmätare då den uppfyller kraven för energistödet.

Garo supporten har inte varit så hjälpsamma, kunde bara konstatera att något med DLM var fel och att elektrikern skulle titta på det.

Kanske är den interna energimätaren trasig? Om jag nu har en. Boxen är en GLBDCWM-T222WO
 
O OlaDah skrev:
Ändrade också adressen till 002, det var på 001 innan. Det hade dock bara effekten att jag ju inte ser någon förbrukning i appen alls.

Alltså, jag antar att jag har en internmätare då den uppfyller kraven för energistödet.

Garo supporten har inte varit så hjälpsamma, kunde bara konstatera att något med DLM var fel och att elektrikern skulle titta på det.

Kanske är den interna energimätaren trasig? Om jag nu har en. Boxen är en GLBDCWM-T222WO
Om du öppnar luckan på laddaren, typ skjuter ner den, där sitter laddboxens mätare om du har en. Lastbalanseringen sitter någonstans i närheten av dina huvudsäkringar. Du kan läsa av dem fysiskt på plats också. Vad visar dom? Vilken av dem var det du ändrade till id2?
 
Det var på den där inne!
 
  • Elektricitetsmätare med LCD-skärm som visar förbrukningsvärden, inramad i blå och röd färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar mätaren på boxen.
 
En Garo box kommer rimligtvis med en Garo mätare om det är fabriksmonterat, de gjorde min, så det är nog läge att reklamera till din elektriker för om det flyttats runt på mätarna så kan det blivit nåt fel när han/hon koppla. Vet inte heller hur standardiserat modbus är mellan tillverkarna så den står på rätt hastighet och id osv inne i boxen.
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
En Garo box kommer rimligtvis med en Garo mätare om det är fabriksmonterat, de gjorde min, så det är nog läge att reklamera till din elektriker för om det flyttats runt på mätarna så kan det blivit nåt fel när han/hon koppla. Vet inte heller hur standardiserat modbus är mellan tillverkarna så den står på rätt hastighet och id osv inne i boxen.
Min GLB laddbox kom också med en ABB energimätare innuti boxen. Den för lastbalansering var däremot en Garo. Manualen för ABB mätaren följde också med...
 
O OlaDah skrev:
Hej,

jag har fått en Garo GLB laddbox 22 kW med lastbalansering installerad av behörig elektriker.

När jag tittar i appen till boxen så kan jag se nuvarande ström och kW förbrukning samt historik. Problemet är att det är hela hushållets data som visas och inte bara det som går ut till bilen.

Det här verkar väldigt märkligt för mig, är det någon som har samma produkt och kan bekräfta om detta är fel eller inte? Jag förutsatte att jag skulle kunna se relevant momentan data och historik av laddström!

Garo support har inte svarat efter en vecka så prövar min lycka här också.
Jag har samma fel hos mig, installerade en GARO laddbox förra veckan. Funkar det för dig nu?
 
TACK för denna tråden!!! Hos mig hade dom växlat ID mellan den interna mätaren och externa mätaren, så den interna hade ID 2 och lastbalanseringsmätaren hade 1, med den effekten att i energiförbrukningen såg jag lastbalanseringsmätaren och inte bilens laddförbrukning på något vis. Med instruktionerna i filmen ändrade jag ID på båda och vips så känns det som att jag ser vad jag vill se :))) Min elektriker visade inget större intresse för att lösa problemet. Laddboxen funkade ju....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.