Hej,

Har en GARO GNM3D-RS485 energimätare i elskåpet.
I menyn (vy 9) kan man se nedan bild och beskrivet i instruktionen:
Maximum requested power (dMd = Peak Demand) reached since last reset
Digital elräknare med läsningar och logotypen "GARO" monterad på en vägg, visar elförbrukning i kilowattimmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga:
Är det rätt att detta är max power/ström på någon fas (dvs ingen fas i mitt fall har varit över 16.3A) eller är det en visning av snitt över faserna?

Funderar på att säkra ner från 20A till 16A, därför jag undrar.

Tack för svar!

Inget direkt svar på frågan.
Innan du ändrar abonnemanget så kan du prova med att byta ut 20A propparna till 16A proppar.

Vad har ni för uppvärmning?
Vad har ni för effektkrävande utrustning?

Exakt vad täcker den där energimätaren?

Demmpa Demmpa skrev:
Inget direkt svar på frågan.
Innan du ändrar abonnemanget så kan du prova med att byta ut 20A propparna till 16A proppar.

Vad har ni för uppvärmning?
Vad har ni för effektkrävande utrustning?

Exakt vad täcker den där energimätaren?
Ja, men om jag byter ut behöver jag vänta ett år/en vinter innan jag vet :)

Uppvärming: Nibe F730 styrd mot spotpris, dvs kör mest på natt. Även begränsad med lastvakt mot 20A (men kan ändras till 16A) i elskåp i huset.

Annan effektkrävande utrustning:
poolvärmepump, poolpump (kopplade på olika faser), AC, bil-laddare

Inkoppling är: Fasadmätarskåp (med denna mätare som mäter all förbrukning), sedan parallellt elskåp inne och elskåp pool. Biladdare är kopplad mot elskåp inne men lastbalansering (nu mot 20A men kan ställas till mot 16 A) är kopplad mot denna energimätaren (så utanför värmepumpen). Dessutom smart styrd så bara/mest laddning på natten.

Logiken är därmed att först begränsas laddström bil, sedan laddström värme inne.
Dock ingen begränsning till elcentral för pool, men den går å andra sidan på dagtid och sommaren så ingen konflikt med varken värme eller billaddare (som går natt).

Jag tvivlar på att siffran är ström. De pratar om power, så det borde vara kW eller något.

Demmpa Demmpa skrev:
Enligt manualen, [länk]

displaysida 09:
- Total förbrukad energi (kWh)
- Medeleffekt (kW dmd)
- Max uppmätt medeleffekt (pd = Peak demand) sedan återställning.

Edit:
Displaysida 18 visar aktuell strömförbrukning.

Är det total förbrukad energi sedan installation av mätaren eller vad visar den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.