Hej,

Jag har läst på detta forum ett tag och inte allt för länge sen skapade jag mig ett konto, nu tar jag modet att posta här för första gången 😊 Jag hoppas detta är i rätt forumdel

Frågan kanske är dum och då får så vara fallet för jag vet inte hur jag ska lösa detta på bäst sätt.

Jag ska sätta upp IKEA:s takskena för gardiner (Vidga) i taket. Problemet när jag borrar är att jag inte kommer djupare än max 15 mm, jag har en borr med slagborr-läge. Jag antar att det är armering jag stöter på och möjligt att borren är för vek för detta – men jag vet inte om så är fallet utan det är mer en gissning.

Frågan blir, delvis vågar jag försöka dra igenom vad jag tror är armering eller finns det risk att det är något annat?
Men den stora huvudfrågan, finns det någon som sitter på en annan lösning givet situationen?

Stort tack på förhand!!

BirgitS
Svårt att veta, armering, hårdbetong eller elrör och det senare vill du inte borra igenom.
Eget hus eller lägenhet, ålder?
Vad finns ovanför?

Annan lösning:
Annan sorts gardinupphängning?
Limma skenan i taket?

BirgitS BirgitS skrev:
Svårt att veta, armering, hårdbetong eller elrör och det senare vill du inte borra igenom.
Eget hus eller lägenhet, ålder?
Vad finns ovanför?

Annan lösning:
Annan sorts gardinupphängning?
Limma skenan i taket?
Tack för svar och rimliga frågor.

Det är en lägenhet där huset är bygg kring 1940.
Jag har plugg och en aning kortare skruvar.

Jag funderar på om jag ska fylla hålet med typ monteringslim, trycka in pluggen, vänta ett tag och sen skruva in min kortare skruv.
Skulle detta vara en gångbar lösning tror du? Gardinerna väger trots allt inte jättemycket

BirgitS
Det blir mycket kraft på skenan när man drar i gardinerna.
Jag tror inte det räcker med 1,5 cm plugg i puts eller liknande med lim.

Prata med andra i huset för att få reda på hur det är gjort i taken och hur man kan få upp gardiner.

B byggparmesan skrev:
Hej,

Jag har läst på detta forum ett tag och inte allt för länge sen skapade jag mig ett konto, nu tar jag modet att posta här för första gången 😊 Jag hoppas detta är i rätt forumdel

Frågan kanske är dum och då får så vara fallet för jag vet inte hur jag ska lösa detta på bäst sätt.

Jag ska sätta upp IKEA:s takskena för gardiner (Vidga) i taket. Problemet när jag borrar är att jag inte kommer djupare än max 15 mm, jag har en borr med slagborr-läge. Jag antar att det är armering jag stöter på och möjligt att borren är för vek för detta – men jag vet inte om så är fallet utan det är mer en gissning.

Frågan blir, delvis vågar jag försöka dra igenom vad jag tror är armering eller finns det risk att det är något annat?
Men den stora huvudfrågan, finns det någon som sitter på en annan lösning givet situationen?

Stort tack på förhand!!
Det kan vara stenar i betongen som din borr inte klarar
Lite klenare slagborrar med halvdana borrstål kan vara rätt träligt att borra i betong med. Man märker snabbt skillnaden om man har en bra borr...

Om det är armering så bör det funka ett par cm vid sidan om bara, lite tråkigt att du fick ett hål att spackla över iofs, men sånt som händer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är det en slagborr eller en borrhammare som du använder?

Det är milsvid skillnad mellan dem. Om det är en slagborr som du har så är det helt klart det som är felet. Du behöver inte ha någon proffsmaskin utan budgetmodellerna från Jula och motsvarande brukar duga utmärkt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.